Pages

Saturday, December 4, 2010

Seoul akan lancar serangan udara



Pesawat E-2C Hawkeye mendarat di atas dek kapal pengangkut pesawat USS George Washington semasa menyertai latihan perang bersama tentera laut Korea Selatan di Laut Kuning, di barat semenanjung Korea pada 30 November, 2010. - AFP


SEOUL 3 Dis. - Korea Selatan akan melancarkan serangan udara ke atas Korea Utara dan 'menghukum penyerang habis-habisan' jika rejim komunis itu melakukan provokasi pada masa depan, kata calon Menteri Pertahanan hari ini.
Calon Menteri Pertahanan itu, Kim Kwan-jin memaklumkan kepada majlis pengesahan Parlimen tentang kesediaan Korea Selatan menggunakan tentera udara jika Pyongyang sekali lagi melakukan serangan.
Kenyataan tegas itu dibuat ketika Amerika Syarikat (AS) dan Jepun memulakan latihan perang di perairan berdekatan semenanjung Korea.
Latihan di Laut China Timur itu adalah lebih besar daripada latihan perang antara AS-Korea Selatan di Laut Kuning minggu lalu, bertujuan mempamerkan kekuatan kepada Pyongyang selepas negara komunis itu melancarkan serangan artileri ke atas pulau Korea Selatan.
Tentera Korea Selatan melancarkan serangan balas menggunakan artileri selepas Korea Utara menyerang Pulau Yeonpyeong, membunuh dua orang awam dan dua anggota marin tetapi tidak menggerakkan tentera udara bagi mengelakkan keadaan menjadi bertambah buruk.
Kwan-jin yang merupakan bekas jeneral empat bintang dan pernah menjadi Pengerusi Ketua Turus Bersama berkata, Korea Selatan mempertahankan diri dan 'menghukum penyerang sehinggalah sumber penentangan dimusnahkan'.
Beliau bagaimanapun menyatakan bahawa risiko berlakunya perang besar sebagai rendah. - AFP

No comments: