Pages

Monday, August 9, 2010

Hawzah Ulama SYIAH bersetuju masjid tertua Sunni dibongkar Jadi Hotel!??




Satu sumber di Lajnah Dakwah dan Fatwa, Baghdad (milik kaum Sunni) menyingkap, Hawza Syiah (Himpunan ulama Syiah Iraq) menyetujui pembongkaran masjid bersejarah dan tertua milik penganut Sunnah di kota Najaf. Sebagai gantinya, di lokasi masjid itu, akan dibangun sebuah hotel mewah yang akan digunakan untuk menyambut para tamu dari kalangan Syiah bukan dari Iraq.!? (tetamu Syiah Iran).

Dalam wawancaranya, sumber itu menjelaskan, masjid ‘Amr bin Al ‘Ash kuno yang merupakan salah satu masjid terbesar milik penganut Sunnah di kota Najaf tersebut akan ditukar menjadi sebuah hotel. Alasannya, kerana sudah sejak tiga tahun lalu masjid itu ditinggalkan (tidak berfungsi) setelah secara berterusan diserang militia bersenjata Syiah dan pengusiran keluarga-keluarga Sunni yang tinggal di kota kuno di Najaf itu.

Sumber itu menambahkan, Hawza Syiah telah menyetujui pembongkaran masjid tersebut dan perletakan batu pertama pembangunan sebuah hotel megah di sana yang akan digunakan untuk menyambut para tamu dari kalangan Syiah Iran, Pakistan, negara-negara teluk dan lainnya. Ketika ditanya, kenapa dijadikan hotel, mereka mendakwa, kerana hotel-hotel di kota itu telah penuh sesak para tetamu tersebut.!?

Dipetik dari laman al-sofwah.or.id

No comments: