Pages

Friday, August 27, 2010

Banjir ancam tiga lagi bandar selatan Pakistan




2010/08/27


<strong>SEORANG kanak-kanak menunjukkan juadah berbuka puasa untuk pelarian banjir di Nowshera.</strong>
Penduduk belum keluar diarah pindah selepas air sungai melimpah


KARACHI: Pegawai Pakistan menggesa penduduk yang masih tinggal di tiga bandar selatan negara itu supaya berpindah dengan segera kerana air melepasi sebuah benteng menyebabkan banjir dibimbangi melanda beberapa lagi kawasan yang bebas daripada bencana alam sejak sebulan lalu.Air Sungai Indus melimpahi benteng di Sur Jani, wilayah Sindh lewat kelmarin sekali gus mengancam bandar Sujawal, Daro dan Mir Pur Batoro, kata Mansoor Sheikh, pegawai kanan kerajaan di daerah Thatta.Kebanyakan daripada 400,000 penduduk di kawasan berkenaan dipercayai sudah keluar tetapi masih ada lagi yang belum berpindah dan mereka diarah berbuat demikian, katanya.

Banjir sejak sebulan lalu berlaku ketika musim hujan bermula dan memusnahkan banyak kawasan di Pakistan meliputi pergunungan utaranya hingga ke kawasan pusat pertanian.

Selain itu, lebih lapan juta penduduk memerlukan bantuan kecemasan menyebabkan masyarakat antarabangsa menggembleng tenaga mengumpul bantuan berjuta-juta dolar.

Angka kematian akibat banjir itu masih 1,500 tetapi dipercayai lebih kerana ia adalah bencana terburuk dalam sejarah Pakistan khususnya dari segi ekonomi. 
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) awal minggu ini memberitahu, 800,000 lagi penduduk terputus hubungan kerana banjir dan hanya boleh dibantu menerusi udara.

Meskipun paras air sudah surut di sebelah utara Pakistan, keadaan masih teruk di selatan kerana air beberapa sungai terus melimpah.

Pakar kaji cuaca Pakistan, Arif Mahmood, berkata air pasang menghalang Sungai Indus daripada membawa lebihan air terus ke Laut Arab.

“Kami berharap keadaan ini akan berkurangan selepas 48 jam,” katanya.
Kerajaan Pakistan menyatakan, masyarakat antarabangsa berjanji menyumbang AS$800 juta (RM2.5 bilion) dalam bentuk bantuan kecemasan. – AP

No comments: