Pages

Friday, June 18, 2010

Bayi lelaki dibeku empat hari



15/6

FINLEY bersama ibunya.

NEWCASTLE – Seorang bayi lelaki, ‘dibekukan’ selama empat hari di sebuah hospital di sini untuk menyelamat nyawanya selepas dia mengalami komplikasi ekoran satu pembedahan jantung, lapor sebuah akhbar semalam.
Bayi itu, Finley Burton baru berusia 16 minggu apabila jantungnya didapati berlubang tetapi malangnya dia berdepan masalah degupan jantung yang pantas, sekitar 200 degupan seminit dan keadaan itu boleh membunuhnya.
Justeru, para doktor mengambil keputusan untuk meletakkan Finley di dalam selimut khas yang diisi dengan udara sejuk bagi membolehkan kadar degupan jantungnya menjadi perlahan.
“Sudah pasti jika terjaga, situasi sangat tidak selesa akan dirasai. Namun sedatif diberikan supaya dia tidak melawan dan tidur,” kata Walsh.
Finley dirawat sebulan lalu dan telah menunjukkan pemulihan yang memberangsangkan.
Lubang di jantungnya menyebabkan paru-paru terpaksa bekerja kuat sekali gus membuatkan bayi itu kehilangan nafas dan terlalu penat untuk makan dengan sempurna.
Ibunya, Donna Link-Emery yang berusia 27 tahun berkata:”Sekarang dia semakin sihat dan berat badannya bertambah.” – Agensi
kredit : kosmo.com.my

No comments: