Pages

Sunday, August 9, 2015

Sungai bertukar kuning



SUNGAI Animas di Colorado yang menjadi tapak rekreasi awam kini terpaksa ditutup sementara berikutan pencemaran sisa toksik dari lombong emas. - AGENSI


SILVERTON, Colorado – Sungai Animas di sini yang terkenal dengan air jernih kebiruan kini telah bertukar menjadi kekuningan selepas berlaku tumpahan 3.8 juta liter sisa toksik baru-baru ini.
Berikutan kejadian itu, sungai berkenaan telah ditutup kepada semua aktiviti rekreasi, manakala Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) Amerika Syarikat bergegas menilai tahap pencemaran dipercayai berpunca daripada sebuah palam penyumbat di Lombong Gold King yang pecah.
Pegawai penguat kuasa bagaimanapun menjelaskan bahawa bekalan air bersih untuk minuman di kawasan terbabit tidak terjejas.
EPA memaklumkan, satu kemalangan berlaku menyebabkan tumpahan sisa perlombongan melimpah ke anak Sungai Cement yang seterusnya mengalir ke Sungai Animas.
“Projek itu bertujuan menge­pam keluar dan merawat air di dalam lombong daripada pencemaran logam. Sisa berasid itu terdiri daripada logam berat dan tanah yang boleh menyebabkan keradangan pada kulit,” kata pegawai EPA, Rich Mylott dalam satu kenyataan.
Pasukan di tempat kejadian masih tidak pasti berapa lama sebelum air kekuningan itu mela­rut. Kejadian pencemaran serupa sebelum ini menyebabkan aluminium, kadmium, zink, besi dan tembaga melimpah ke sungai tersebut. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0809&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3iGnuaXrO 
Hakcipta terpelihara 

No comments: