Pages

Thursday, June 4, 2015

Pesawat Hipersonik Mampu Terbang Dari New York Ke Los Angeles 30 Minit


Diterbitkan: Rabu, 3 Jun 2015 10:11 AM

TENTERA Udara Amerika Syarikat (AS) mendedahkan bahawa mereka berharap untuk mempunyai sebuah pesawat yang mampu merentasi beberapa negara dalam beberapa minit, menjelang 2023.
Portal MailOnline melaporkan beberapa ujian terhadap pelancar hipersonik telah dijalankan.
Terdahulu, pihak Tentera Udara AS hanya mengatakan bahawa ujian pesawat untuk peluru berpandu itu dapat dilakukan pada 2020.
Ketua Pakar Saintis Tentera Udara AS, Mica Endsley memberitahu Miliary.com bahawa Tentera Udara dan DARPA, yang merupakan entiti penyelidikan Pentagon di AS merancang untuk mempunyai sebuah pesawat udara hipersonik yang baharu dan ditambah baik menjelang 2023.
"Kelebihan hipersonik bukan sekadar ia sesuatu yang boleh pergi sangat laju tetapi ia boleh pergi dalam jarak yang sangat jauh dengan kelajuan itu.
"Sebagai contoh, hari ini untuk pergi ke New York ke Los Angeles mengambil masa lima jam penerbangan menggunakan pesawat komersial. Dengan aset senjata hipersonik, ia boleh melakukan perkara yang sama dalam tempoh 30 minit. Anda boleh pergi ke destinasi lebih jauh dengan kelajuan yang terbaik," katanya. 
Ujian itu merupakan yang keempat dan terakhir bagi penerbangan pelancar X-51A oleh Tentera Udara AS, yang melibatkan peruntukan AS$300 juta (RM1.1 bilion).
Dilaporkan, pesawat hipersonik boleh digunakan untuk mengangkut alat pengesan, kelengkapan atau persenjataan malah teknologi itu diharapkan boleh dijadikan sebagai pesawat penumpang. - MAILONLINE

No comments: