Laman web Oddity Central melaporkan, idea pembinaan itu diutarakan oleh Xu Gong selepas bertahun-tahun berasa kecewa dengan masalah kekurangan padang bola di bandar raya yang dipenuhi dengan bangunan-bangunan tinggi itu.
Gong berkata, dia dan rakan-rakannya mencari lokasi yang sesuai untuk membina padang bola tersebut selama berbulan-bulan sebelum mereka menemui sebuah ruang luas dan strategik di atas bumbung bangunan letak kereta.
“Kami mengeluarkan wang simpanan untuk membina padang itu kerana kami begitu meminati sukan bola sepak dan sanggup melakukan apa sahaja untuknya.
“Apa yang menarik, kontraktor bukan sahaja memberi rumput tiruan tetapi juga lampu LED, besi perlindungan dan jaring bagi menghalang bola jatuh dari bangunan,” jelas Xu Gong.
Setiap petang Gong dan rakan-rakannya bermain bola sepak di padang tersebut, namun mereka terpaksa memperlahankan suara agak tidak mengganggu orang-orang yang sedang bekerja di bangunan sekitar.
Sejak padang bola itu menjadi viral di Internet, ramai penduduk di bandar raya ini menyewanya untuk melakukan pelbagai aktiviti riadah.