Pages

Tuesday, May 12, 2015

Jurugambar kaji rona kulit manusia



ANTARA potret yang dihasilkan bagi menunjukkan perbezaan rona kulit manusia di seluruh dunia.- AGENSI


OHIO, Amerika Syarikat – Seorang jurugambar dari Brazil menggunakan kaedah fotografi bagi menunjukkan kepelbagaian dalam komuniti yang tidak terhad kepada warna kulit hitam dan putih semata-mata.
Menerusi projek Humanae yang dipamerkan di Galeri Gund di Gambier di sini, Angelica Dass telah menghasilkan katalog dan merekodkan sebanyak mungkin tona kulit yang terdiri daripada pelbagai kaum, jantina dan umur orang ramai dari seluruh dunia.
Setakat ini terdapat kira-kira 2,500 potret yang dipamerkan melalui sukarelawan dari pelbagai negara termasuk Sepanyol, Brazil dan Amerika Syarikat.
Dass hanya mengambil gambar potret individu tersebut dengan tidak meletakkan informasi mengenai bangsa, jantina, umur, kelas sosial atau agama, tetapi membezakan kesemua gambar tersebut menerusi warna kulit.
Ujarnya, objektif projek itu adalah untuk mencetuskan perbincangan mengenai identiti etnik tanpa menyentuh faktor seperti warganegara, keturunan, status ekonomi, umur atau tahap estetika.
“Batasan yang mungkin dicapai adalah bagi melengkapkan semua penduduk dunia dan projek ini masih dalam proses untuk diteruskan pada masa akan datang,” ujar Dass. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0511&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3ZtaQScTs 
Hakcipta terpelihara 

No comments: