TERRACE - KANADA . Gempar, satu fenomena bunyi aneh seolah-olah bunyi tiupan trompet ‘mengganggu’ penduduk di negara barat.
 
Memetik laporan CNN, bunyi tersebut boleh didengari di Jerman, Amerika Syarikat (AS) dan Kanada.
 
Penduduk di Australia juga difahamkan turut mendengari bunyi aneh ini dan kebanyakan mereka memuat naik video rakaman fenomena tersebut di Youtube.
 
Memetik laporan tersebut lagi bunyi aneh yang pernah kedengaran pada tahun 2012, kembali ‘menghantui’ penduduk di kawasan negara tersebut bermula pada April tahun ini.
 
Malaysia juga perlu mengalami fenomena serupa yang berlaku di Kota Samarahan pada Januari 2012.
 
“ Hal tersebut telah dibuktikan daripada  sejumlah video yang dipertontonkan di YouTube. Meskipun  datang dengan judul yang berbeza-beza, namun bunyi yang terdengar itu mirip antara satu negara dengan negara lain,” petik kenyataan itu.
 
[ARTIKEL BERKAITAN: Dengkuran misteri dari langit]
 
Manakala memetik laporan Tech Times, seorang warga Kanada, Kimberly Wookey mengaku dia ‘dibangunkan’ oleh bunyi tersebut yang seolah-olah seperti tiupan trompet.
 
“Ini kali kedua saya dengar sendiri bunyi aneh ini di Kanada. Bunyinya sangat kuat, anak saya yang mendengarnya juga berada dalam keadaan ketakutan,” katanya.
 
[ARTIKEL BERKAITAN:  'Suara dari langit' terjawab]
 
Sementara itu menurut kenyataan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas (Nasa), punca bunyi itu adalah terhasil daripada fenomena alam yang biasa.
 
“Kebisingan suara tersebut datang dari Planet Bumi sendiri,” petik kenyataan tersebut.