Pages

Saturday, April 18, 2015

Anak beranak miliki lidah paling lebar di dunia



EMILY dan bapanya diiktiraf sebagai wanita dan lelaki yang memiliki lidah terlebar di dunia oleh Guinness World Records baru-baru ini.


NEW YORK – Seorang bapa dan anak perempuannya di sini memiliki lidah terlebar di dunia sekali gus diiktiraf dalam Guinness World Records baru-baru ini.
Byron Schlenker, 47, memiliki lidah selebar 8.6 sentimeter (sm) iaitu 2sm lebih lebar berbanding seunit iPhone 6, manakala anaknya, Emily, 14, yang memiliki lidah selebar 7.3sm turut diiktiraf sebagai wanita yang memiliki lidah terlebar di dunia. Saiz normal lidah manusia biasanya antara 4sm hingga 5sm.
Menurut Byron, dia menyedari memiliki lidah luar biasa itu selepas mengambil satu salinan buku Guinness World Records ketika membantu Emily menyiapkan satu projek sekolah di perpustakaan.
“Sewaktu membelek-belek beberapa halaman buku itu, saya melihat seorang warga Australia mencatat rekod dunia kerana memiliki lidah selebar 7.9sm.
“Dari situ, saya mula terfikir untuk mencatat rekod yang sama memandangkan saya dan Emily turut memiliki lidah yang lebar namun, kami tidak pernah mengukurnya,” katanya. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0418&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3XcC1uajD 
Hakcipta terpelihara 

No comments: