Pages

Wednesday, September 10, 2014

Bayar RM250 naik ambulans


Kuala Lumpur: Bayar RM250 jika mahu hantar pesakit ke hospital. Itu sogokan diminta seorang pemandu ambulans sebuah hospital milik kerajaan kepada seorang keluarga pesakit yang dalam kecemasan.
Kejadian yang berlaku pada 31 Ogos lalu itu turut tersebar di laman sosial Facebook hingga menyebabkan ramai pihak terkejut dan marah.

Berdasarkan rakaman video yang disebarkan melalui Rednews itu, seorang lelaki tempatan mendakwa dia menghubungi talian 999 selepas ibunya jatuh pengsan.
Bagaimanapun, anak mangsa terkejut apabila pemandu ambulans itu yang tiba di rumahnya meminta bayaran RM250.

Berikutan tidak mempunyai wang, mangsa dengan bantuan rakannya menghantar mangsa ke hospital menaiki kereta.

Sebaik tiba di hospital, anak mangsa dikatakan terserempak dengan pemandu ambulans itu sebelum meminta penjelasan terhadap bayaran perkhidmatan untuk ambulans hospital kerajaan.
Foto
RAKAMAN pemandu ambulans didakwa minta duit jadi viral di Facebook.
Pemandu ambulans itu kemudian menjawab, “awak nak tanya apa, kalau kita tak ambil, kita tak ada income (pendapatan), govt (kerajaan) bagi sikit satu bulan RM800. Anak nak minum susu.

“Kita driver je bukan doktor, saya ambil itu bukan untuk saya, duit saya kena bagi dalam itu ada empat nurse (jururawat) lagi, satu orang RM50 saja ma, empat orang baru RM200, tak mahal sebenarnya,” katanya dalam rakaman itu.
Sementara itu jurucakap hospital berkenaan ketika dihubungi berkata, pihaknya sudah mengetahui berhubung rakaman video yang sudah tersebar itu dan pihaknya sedang mengumpul maklumat lanjut.

“Kami akan memberi kenyataan rasmi esok (hari ini),” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/10

No comments: