JAKARTA - INDONESIA. Indonesia menganggap tindakan Negara Islam yang dipimpin Kumpulan Negara Iraq dan Jajahannya (ISIL) sebagai 'memalukan' agama dan menyeru pemimpin Islam lain untuk bersatu dalam menangani kegiatan mereka.

Susilo Bambang Yudhoyono berkata, skala pembunuhan dihasut oleh kumpulan itu di Iraq dan Syria dan tahap keganasan digunakan adalah mengerikan dan sangat melampau.

“Ia menjadi di luar kawalan. Kami tidak boleh bertolak ansur. Kami melarang operasi ISIL di Indonesia sungguhpun negara ini dihuni paling ramai penduduk Islam di dunia dengan jumlah kira-kira 225 juta. Saya menggesa pemimpin antarabangsa termasuk pemimpin Islam di seluruh dunia untuk bersatu menghentikan kemaraan kumpulan ini,” katanya dipetik Al Jazeera.

Sementara itu, Komander Tentera Kurdish Mejar Jeneral Abdulrahman Kawiri berpendapat, tindakan ISIL yang menyasarkan serangan terhadap puak minoriti adalah lebih kejam ketika era pemerintahan Presiden Sadam Hussein.

"ISIL menggunakan keganasan dan menghuru-harakan penduduk hingga memaksa mereka melarikan diri ke sempadan Syria di mana negara itu juga sedang mengalami perang saudara. Jadi, ke manakan harus mereka lari untuk menyelamatkan diri?," katanya.