Pages

Sunday, August 31, 2014

Kepercayaan ‘halang’ ubat anak


Brett King dan isterinya Naghmeh dipercayai membawa Ashya bersama enam lagi anak mereka berusia antara dua hingga 23 tahun menaiki feri ke Cherbourg, Perancis, kelmarin tidak lama selepas kanak-kanak itu menjalani pembedahan untuk membuang tumor barah sebesar limau tangerin yang agresif di otaknya.
Rakaman CCTV menunjukkan King, 51, membawa Ashya keluar menggunakan kerusi roda dari Hospital Awam Southampton dan doktor bimbang tindakan itu memudaratkan kanak-kanak terbabit berikutan tiub makanannya bakal kehabisan bateri.

Pembantu ketua konstabel Chris Shead memberi amaran tindakan pasangan berkenaan mampu membahayakan nyawa cahaya mata mereka.
Foto
Naghmeh bergambar bersama Ashya selepas pembedahan anaknya itu.

“Kami tidak tahu sama ada mereka mempunyai bateri tambahan atau tahu cara untuk mengecas bateri yang ada. Jika tidak keadaan Ashya pasti akan semakin teruk,” katanya.

Jurucakap Pejabat Perhubungan Awam Jehovah’s Witness bagaimanapun menafikan tindakan mereka bermotifkan kepercayaan agama sebaliknya menganggap tindakan itu akibat rasa terdesak bagi mencari ubat bagi merawat keadaan Ashya.

Rakan keluarga itu berkata, King dan Naghmeh sukar menerima diagnosis doktor bahawa kanser itu mungkin menyerang anak mereka dan menjangkakan kanak-kanak itu hanya mampu hidup empat bulan lagi. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/31

No comments: