Pages

Sunday, May 11, 2014

Tidur dengan roti


TILAM berbentuk inti di dalam donat dan telur dadar turut dijual di laman web jual beli dalam talian tersebut. Malah, beg-beg tidur yang berbentuk roti dan kuih itu dijual oleh syarikat Flessimo bermula pada harga Y16,800 (RM549.68) setiap satu
ROTI menjadi salah satu diet seimbang dalam usaha menguruskan badan dan merupakan makanan ruji di kebanyakan negara seperti di Asia. Malah, roti juga digunakan sebagai bahan dalam persiapan makanan yang lain.
Namun, berbeza pula di Jepun apabila kreativiti penduduk mereka benar-benar terserlah dengan menghasilkan beg tidur berbentuk roti dan menjadi begitu popular dalam kalangan remaja negara yang mendapat jolokan negara matahari terbit itu.
Bantal yang berbentuk seperti sekeping roti bakar dan roti kroison turut dijual kepada orang ramai. Antara kaedah jualannya adalah melalui laman web jual beli secara dalam talian, Flessimo yang boleh diakses di seluruh dunia.
Tilam berbentuk inti di dalam donat dan telur dadar turut dijual di laman web jual beli dalam talian tersebut. Malah, beg-beg tidur yang berbentuk roti dan kuih itu dijual oleh syarikat Flessimo bermula pada harga Y16,800 (RM549.68) setiap satu.
Menurut salah seorang peminat remaja permainan video Kotaku, Brian Asheraft yang menetap di negara itu, beliau dapat menterjemahkan setiap nama-nama bantal dan tilam daripada bahasa Jepun ke bahasa Inggeris dengan betul.
"Beg tidur yang kelihatan seperti kroison itu bermaksud tidur di dalam roti coklat," katanya.
Berdasarkan pandangan .com, set tilam roti bakar yang didatangkan bersama selimut merah itu kelihatan seperti jem yang bertindak sebagai katil sementara buat remaja yang mahu berehat ketika menonton televisyen atau melepak dengan berbual bersama teman di ruang tamu.
Malah, terdapat juga set yang berbentuk bulat, berlapis-lapis dan menyerupai donat menyebabkan para pengguna kelihatan seperti krim. Set ini dikenali sebagai krim roti poket.
Manakala, satu lagi beg tidur kelihatan berbentuk bulat dan berwarna kuning yang dilengkapi dengan selimut berwarna hijau yang digelar sebagai pencuci mulut telur dadar.
Set beg tidur yang kelihatan seperti katil berbentuk bulat itu juga telah dimuat naik oleh seorang pengguna di laman sosial Twitter dengan ramai pengguna remaja di Jepun berkata, mereka amat menyukai beg tidur yang unik itu.
- DHIYA’ZULHILMI DAUD


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140510/lu_12/Tidur-dengan-roti#ixzz31LxmHWNn
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: