Pages

Thursday, May 15, 2014

Sperma tertua dunia ditemui


Sydney: Sperma tertua dan paling elok terpelihara - dipercayai berusia 17 juta tahun - ditemui daripada spesies udang kecil zaman prasejarah.

Sperma itu ditemui di Tapak Fosil Warisan Dunia Riversleigh di utara Queensland yang sering menjadi tempat penemuan haiwan prasejarah Australia - termasuk kangaru karnivor dan platipus bergigi.


Pakar arkeologi Universiti New South Wales Mike Archer menganggap penemuan itu sesuatu yang menakjubkan.

“Nyata inilah fosil sperma tertua pernah direkodkan. Memang ini bukan kali pertama kami menemui sesuatu yang tidak dijangka, namun penemuan fosil dengan nukleus ini memang hebat,” katanya.


Sperma berkenaan dipercayai lebih panjang daripada badan pembawanya - iaitu kira-kira 1.3 milimeter - namun melingkar di dalam organ pembiakan krustasia dikenali sebagai ostracod.


Pasukan penyelidikan diketuai Archer mengumpul fosil berkenaan pada 1988 sebelum diserahkan kepada pakar kajian ostrocod di Universiti La Trobe, John Neil yang mendapati ia turut mengandungi tisu lembut.

Perkara itu dimaklumkan kepada pakar di Eropah dan kajian mikroskopik mendedahkan fosil berkenaan masih mempunyai organ dalaman termasuk organ pembiakan dengan sel sperma gergasi dan nukleus yang menyimpan kromosom serta DNA haiwan berkenaan. - AFP
“Perkara itu pernah dilihat di Perancis jadi mungkin juga ada elemen dalam najis kelawar sebenarnya dapat membantu memelihara tisu lembut,” katanya. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/05/15

1 comment:

Alynn Azman said...

Assalammualaikum .. singgah sini .mencari info ..:)