Pages

Tuesday, May 6, 2014

Robot punca manusia pupus?


Filem terbaharu lakonan Jonny Depp iaitu Transcendence, menceritakan tentang masalah yang dihadapi dunia apabila keupayaan komputer melebihi kemampuan manusia. - AGENSI
LONDON 5 Mei - Penghasilan robot dan mesin-mesin pintar yang digunakan untuk membantu memudahkan kerja-kerja manusia, merupakan antara tanda-tanda awal kepada berakhirnya peradaban manusia.
Amaran itu disuarakan oleh Profesor Stephen Hawking dalam satu artikel yang disiarkan di laman web The Independent.
Beliau berkata, manusia bakal berhadapan masa depan yang tidak menentu, apabila teknologi mula berfikir serta mengadaptasi persekitaran semasa.
Artikel tersebut ditulis oleh pemenang anugerah Nobel itu, bagi membincangkan tentang filem terbaharu lakonan Johnny Depp iaitu Transcendence, yang menceritakan tentang masalah yang dihadapi dunia apabila keupayaan komputer melebihi manusia.
Kata Hawking, melabelkan sesuatu filem sebagai sains fiksyen merupakan ‘satu kesilapan besar dalam sejarah’.
Jelasnya, teknologi tidak dapat disangkal banyak memberi manfaat kepada manusia khususnya dalam membasmi penyakit dan kemiskinan, selain membanteras peperangan.
"Penghasilan mesin dan robot merupakan antara perkara penting dalam sejarah manusia, bagaimanapun perkara itu mungkin jadi penamat kepada zaman manusia kecuali kita belajar untuk menangani masalah.
"Pandang ke hadapan dan tiada sebarang had kepada keupayaan dan pencapaian manusia," ujar Hawking seperti yang dilaporkan Mail Online.
Tambah Hawking, manusia harus bertanya kepada diri sendiri tentang apa yang boleh dilakukan untuk meningkatkan peluang meraih manfaat daripada teknologi yang dihasilkan dan berfikir untuk mengelakkan risiko.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140506/lu_09/Robot-punca-manusia-pupus#ixzz30sjsQ16d
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: