Pages

Saturday, May 3, 2014

Kain bertindak penjana elektrik


Sekeping alat yang diperbuat daripada gentian kaca dan kain diuji bagi memastikan ia mampu menjana tenaga elektrik. - AGENSI
SEOUL 2 Mei - Sekumpulan saintis Korea Selatan berjaya menghasilkan teknologi yang mampu mengecas bateri telefon pintar daripada haba badan manusia.
Portal berita Daily Mail melaporkan, saintis dari Universiti Teknologi dan Sains Lanjutan Korea (KAIST) itu mencipta sejenis alat pengecas yang diperbuat daripada kain yang berfungsi sebagai ganerator untuk mengecas haba.
Profesor Byung Jin Cho, pakar dalam bidang kejuruteraan elektrik mengetuai pasukannya mencipta termoelektrik (TE) penjana fleksibel yang membolehkan anda mengecas semula peranti elektronik daripada haba badan anda sendiri, lapor portal Daily Mail.
Teknologi ini suatu hari nanti membolehkan kuasa telefon pintar dapat dijana semula dengan hanya menggunakan haba badan.
Para saintis itu menggunakan kaca dan kain sebagai penjana termoelektrik yang boleh menjana jangka hayat baharu gajet telefon pintar.
“Ketika ini kami sedang mencuba untuk menghasilkan sebuah sampel yang mampu membekalkan tenaga elektrik untuk alat pengesan perubatan.
“Selepas ini generator TE akan digunakan untuk menjana tenaga telefon pintar," kata Cho.
Alat tersebut juga mampu menjana semula tenaga monitor, cermin mata pintar dan teknologi lain.
Generator termoelektrik merupakan sejenis alat yang mampu menukar haba atau keadaan suhu yang berbeza kepada kuasa elektrik.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140503/lu_11/Kain-bertindak-penjana-elektrik#ixzz30bIXMUnu
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: