Pages

Wednesday, April 2, 2014

Kereta kebal halimunan


PL0-01 mampu mengelirukan musuh dengan ‘menyamar’ sebagai sebuah kereta biasa dan hilang daripada dikesan sinaran inframerah. - AGENSI
WARSAW 1 April - Sebuah syarikat Poland berjaya menghasilkan sebuah prototaip kereta kebal 'halimunan' yang mampu mengelak dikesan sinaran inframerah sekali gus mampu mengelirukan musuh.
Keupayaan prototaip PL0-01 itu mampu dicapai dengan menekan plat logam heksagon dilengkapi dalam kenderaan tersebut yang boleh mengubah suhunya.
Sekiranya suhu kereta kebal itu diubah bersamaan suhu kawasan persekitarannya, kenderaan tersebut akan 'hilang' daripada sensor imej yang biasanya digunakan untuk mengesan pergerakan kenderaan di medan perang.
Sebaliknya, kereta kebal itu hanya dikesan sebagai kenderaan biasa.
Kereta kebal dibangunkan oleh firma Obrum dan BAE tersebut, berukuran tujuh meter panjang dan berat 35 tan serta boleh memuatkan tiga orang pada satu-satu masa.
Mail Online melaporkan, kelebihan itu sekali gus mengelakkannya daripada dikesan peluru berpandu inframerah dan mengelirukan tentera.
Difahamkan, idea disebalik penghasilan PL0-01 adalah bagi cuba menghapuskan imej inframerah, radar dan pengenalan visual sebuah kereta kebal tradisional.
PLO-01 dijangka dipasarkan pada tahun 2018.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140402/lu_05/Kereta-kebal-halimunan#ixzz2xgAe2cMl
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: