Pages

Saturday, April 12, 2014

Ingin sehidup semati


Shivanath dan Shivram tidak mempunyai masalah untuk melakukan tugas seharian sendiri termasuk berjalan. - AGENSI
RAIPUR, India 11 April - Sepasang kembar siam yang bercantum di bahagian perut sejak dilahirkan, berjanji untuk ‘sehidup semati’ apabila enggan menjalani sebarang bentuk pembedahan bagi memisahkan mereka berdua.
Mail Online melaporkan, Shivanath dan Shivram Sahu, 12, yang dilahirkan di sebuah perkam­pungan kecil di sini, bercantum di bahagian perut dan berkongsi kaki, namun mempunyai tangan, jantung, paru-paru serta otak yang berasingan.
“Kami tidak pernah berhajat untuk berpisah, kami akan terus berada dalam keadaan seperti ini sehingga tua," kata Shivram.
Pasangan kembar kepada Raj Kumar, 45, seorang buruh dan Srimati itu, sejak kecil lagi sudah diajar untuk berdikari melakukan tugasan harian seperti mandi, makan, memakai baju dan menyikat rambut sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang lain.
Bukan itu sahaja, kembar siam yang mempunyai lima orang adik-beradik perempuan itu merupakan antara pelajar cemerlang dan pintar di sekolah.
“Kami diajar untuk melakukan pelbagai perkara secara bersama, menunggang basikal ke sekolah, berjalan menuruni tangga, berlari dan bermain kriket tanpa sebarang masalah," kata Shivanath.
Menurut Raj, telatah mereka berdua menjadi penghibur hatinya dan keluarga serta dia berjanji untuk menjaga mereka dengan baik.
“Tuhan telah mencipta anak saya sebegini dan saya mahu mereka kekal dalam keadaan ini. Saya akan bekerja keras untuk menyara mereka tanpa memerlukan bantuan daripada pihak lain," ujar Raj.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140412/lu_08/Ingin-sehidup-semati#ixzz2ycDav9yT
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: