Pages

Sunday, November 10, 2013

Pisang berbuah dua kali


POKOK pisang milik Nna yang berbuah dua kali di Polewali Mandar. - AGENSI
POLEWALI MANDAR, Sulawesi Barat - Sebatang pokok pisang di Kampung Rea, mukim Binuang di daerah ini didapati kembali mengeluarkan buah daripada batang pokok itu walaupun ia telah ditebang pemiliknya, dua minggu lalu.
Pemilik kebun itu, Nona nyata amat gembira dengan penemuan tersebut kerana pisang berkenaan baru sahaja ditebang baru-baru ini dan kembali mengeluarkan buah, satu keanehan bagi pokok pisang.
"Saya gembira bila melihat pokok pisang itu kembali berbuah. Saya harap, pokok itu berbuah semula setelah ia ditebang supaya saya tidak perlu lagi menanam pisang,'' katanya kepada Tribunnews.com baru-baru ini.
Berita pisang berbuah dua kali itu pantas tersebar dalam kalangan penduduk kampung yang menyampaikan perkara tersebut dari mulut ke mulut.
Mereka datang berbondong-bondong ke kebun pisang Nona bagi melihat dengan lebih dekat pokok itu dan nyata kagum dengan apa yang dilihat mereka.
Selain berbuah dua kali, buah yang tumbuh dari celah-celah batang pisang itu turut mengeluarkan air.
Nona berkata, keadaan itu mengakibatkan ada di antara penduduk kampung mengambil air titisan pokok tersebut kerana percaya air itu dapat membuatkan mereka awet muda jika disapu di seluruh badan.
Malah, ada di antara penduduk percaya air titisan pokok pisang itu dapat menyuburkan rambut. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131109/lu_10/Pisang-berbuah-dua-kali#ixzz2kCbqQzhY
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: