Pages

Thursday, October 31, 2013

Arca zaman pemerintahan Rom di Britain ditemui


Arca helang membaham ular yang ditemui bulan lalu merupakan bahan peninggalan zaman pemerintahan Rom kini ditempatkan di Muzium Arkeologi London (MOLA). - AGENSI
LONDON 30 Okt. - Muzium Arkeologi London (MOLA) mengesahkan arca helang membaham ular yang ditemui di sini pada bulan lalu, merupakan bahan peninggalan pada zaman pemerintahan Rom di Britain kira-kira 19,000 tahun lepas.
Ukiran berukuran 65 sentimeter tinggi dan 55 sentimeter lebar itu berkeadaan baik dan sangat rapuh ketika ditemui oleh ahli arkeologi yang melakukan penggalian di Minories, timur London, namun pada awalnya, ia dikhuatiri merupakan salinan kepada arca asal.
Namun, pakar arkeologi MOLA, Micheal Marshall berkata, arca tersebut merupakan bahan peninggalan yang tulen yang dihasilkan pada abad pertama atau kedua dan merupakan satu daripada dua patung seumpamanya di dunia ini.
Satu lagi arca yang sama ditemui di Jordan pada 1937.
Ukiran itu menunjukkan seekor helang membaham seekor ular dan juga memaparkan simbol kebaikan (helang) menentang kejahatan (ular).
Menurut Marshall, banyak pegawai tentera, kerajaan dan pedagang Rom yang kaya disemadikan di Britain bersama barangan berharga mereka.
Jelasnya, arca helang yang ditemui itu dipilih bagi menunjukkan kebaikan dan keburukan, selain mempamerkan kekayaan keluarga si mati.
“Helang sering dikaitkan dengan simbol Rom dan penemuan baharu ini memberi gambaran tentang kehidupan Roman London dan menjelaskan minat penduduk ketika itu terhadap ikonografi dunia klasik yang meluas.
“Pengkebumian patung di bandar ini jarang dilakukan dan penemuan ini membantu pihak muzium memahami bagaimana kubur dan arca saling berkaitan serta menjadi kepercayaan penduduk Rom kira-kira 1,900 tahun lalu," jelasnya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131031/lu_09/Arca-zaman-pemerintahan-Rom-di-Britain-ditemui#ixzz2jF3GgWOs
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: