Pages

Saturday, September 7, 2013

Berebut air mata ikan duyung


BANGKA, Sumatera - Penduduk Kampung Penyak, mukim Koba di daerah ini digemparkan dengan berita penangkapan dua ekor ikan duyung oleh seorang nelayan tempatan, Rabu lalu.
Penemuan itu membuatkan penduduk teruja dan pergi ke tepi pantai bagi melihat sekali gus mengabadikan peristiwa tersebut pada telefon bimbit masing-masing.
Malah, kebanyakan di antara mereka tidak melepaskan peluang sehingga sanggup berebut untuk mengambil air mata ikan duyung kerana mempercayai ia mempunyai 'khasiat' tersendiri.
Menurut maklumat yang diperoleh Bangkapos.com, dua ekor haiwan itu ditangkap nelayan bernama Nizar di pulau Bebuar dan pulau Penyak.
Kira-kira pukul 5 petang sewaktu Nizar mahu mengangkat jaringnya, dia mendapati, terdapat tiga ekor ikan duyung tersangkut di dalamnya.
Namun sewaktu cuba menaikkan ikan itu ke dalam bot, seekor daripada ikan itu terlepas, manakala dua ekor lagi iaitu masing-masing seekor dewasa dan anak berjaya ditangkap dan dibawa pulang.
Malangnya, kedua-dua ekor ikan itu mati sewaktu ia sedang dibawa ke rumah Nizar.
Ketua Kampung Penyak, Rustam ketika ditemui mengesahkan penangkapan ikan yang masing-masing mempunyai berat 300 dan 20 kilogram.
''Ikan dewasa itu kemudiannya dibawa ke pasar untuk dijual,'' katanya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130907/lu_09/Berebut-air-mata-ikan-duyung#ixzz2eGUqgsO7
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: