Pages

Saturday, August 3, 2013

408 belon udara panas pecah rekod dunia di Britain

KEADAAN langit di Chambley bertukar menjadi penuh warna-warni sejurus 408 buah belon udara panas berlepas ke udara dan mencipta rekod dunia.- Agensi


CHAMBLEY - Sebanyak 408 buah belon udara panas mengambil bahagian dalam usaha untuk mencipta rekod baharu dunia di Chambley di sini, lapor akhbar Daily Mail kelmarin.
Semua belon itu berlepas dari sebuah pangkalan tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di Chambely kelmarin dalam percubaan untuk mencipta rekod pelepasan belon udara panas paling banyak di dunia.
Acara itu berlangsung pada Festival Belon Udara Panas Antarabangsa Lorraine Mondial bertempat di Chambley-Bussieres Aerodrome di Perancis.
Sejurus kesemua belon udara panas itu berlepas ke udara keadaan langit mula menjadi sangat luar biasa dan penuh warna-warni.
Percubaan kali ini dilakukan bagi memecahkan rekod yang dicatatkan sebelum ini pada festival yang sama dengan 343 buah belon udara panas berjaya diterbangkan ketika itu.
Rekod yang dilakukan itu telah memecahkan rekod sebelum ini yang dicatatkan pada 2009.
Festival popular itu telah berlangsung di Paris sejak tahun 1989. Ia telah menarik minat ramai pemilik belon udara panas di seluruh dunia. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0803&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2arnrOv75 
Hakcipta terpelihara 

No comments: