Pages

Thursday, March 7, 2013

Ramai suami isteri bercerai kerana mahu jual rumah di Shanghai




SEORANG pegawai polis mengawal sejumlah penduduk yang mahu menjual rumah mereka di sebuah pusat penjualan kediaman di Shanghai kelmarin.


SHANGHAI - Sejumlah pasangan suami isteri di China memutuskan untuk bercerai bagi mengelakkan mereka membayar cukai jualan hartanah baharu.
Tindakan itu dibuat kerana pasangan yang telah bercerai tidak akan dikenakan cukai jika mereka menjual rumah berdasarkan peraturan baharu.
Pejabat-pejabat pendaftaran pemerintah yang menguruskan perceraian dipenuhi pasangan suami isteri yang ingin berpisah dengan seorang wanita baru bercerai memberitahu agensi berita AFP semalam bahawa dia kini mahu menjual hartanahnya.
Pada Jumaat lalu, pihak pemerintah mengeluarkan arahan untuk mengawal harga rumah termasuk cukai 20 peratus bagi keuntungan jualan sesebuah kediaman rumah oleh pemiliknya.
Namun, terma itu membolehkan pasangan suami isteri yang bercerai dan memiliki dua kediaman boleh menjual hartanah mereka secara bebas cukai berdasarkan beberapa syarat tertentu.
Kelemahan tersebut menyebabkan ramai pasangan suami isteri bercerai untuk menjual hartanah mereka sebelum berkahwin semula selepas itu.
Akhbar Shanghai Daily melaporkan bahawa mereka yang bercerai itu termasuk sekurang-kurangnya seorang wanita hamil.
Undang-undang baharu hartanah itu turut menyebabkan kadar perceraian di sini meningkat sekali ganda.
Harga kediaman di 100 buah bandar utama di China naik pada setiap tahun. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0307&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_09.htm#ixzz2MoO0wEJE 
Hakcipta terpelihara 

No comments: