Pages

Wednesday, January 9, 2013

Saintis temui banyak planet seperti Bumi



Saintis menemui kira-kira 17 bilion bintang mengandungi planet sebesar Bumi, sekali gus meningkatkan peluang untuk menemui planet kedua yang boleh didiami manusia. - AGENSI
WASHINGTON 8 Jan. - Bima Sakti mengandungi kira-kira 17 bilion planet yang mempunyai saiz seperti Bumi, sekali gus meningkatkan peluang untuk menemui planet kedua yang boleh didiami manusia, menurut kajian terbaharu yang didedahkan semalam.
Ahli astronomi yang menggunakan kapal angkasa lepas Kepler milik NASA, mendapati kira-kira 17 peratus bintang di galaksi mengandungi planet sebesar Bumi dengan tempoh orbit yang hampir sama.
Bima Sakti mengandungi kira-kira 100 bilion bintang, bermakna kira-kira satu daripada setiap bintang tersebut mempunyai planet bersaiz Bumi yang mengelilinginya.
Namun, penemuan itu tidak bermakna kesemua planet tersebut yang berada di luar atau di dalam sistem suria boleh didiami, tetapi ia tetap meningkatkan peluang penemuan planet sama seperti Bumi.
Untuk boleh didiami dan membolehkan air mengalir dalam bentuk cecair, sesebuah planet itu haruslah terletak pada jarak tertentu dari bintang yang diorbit supaya suhu tidak terlalu sejuk atau panas.
Ahli astronomi membuat penemuan itu ketika kapal angka lepas Kepler melalui bahagian depan sistem suria planet-planet itu dan menyebabkan berlaku gerhana kecil yang memalapkan pancaran cahaya.
Mereka mendapati 17 peratus dari bintang-bintang itu mempunyai planet yang bersaiz 0.8 hingga 1.25 kali hampir sama besar dengan Bumi dan tempoh orbit selama 85 hari atau kurang.
Kira-kira satu perempat dari bintang itu pula memiliki saiz 1.25 hingga sekali ganda saiz Bumi dengan tempoh orbit selama 150 hari atau kurang, manakala satu planet yang mempunyai saiz dua atau empat kali lebih besar dari Bumi mengorbit selama 250 hari.
Penyelidik itu membentangkan analisis mereka pada mesyuarat American Astronomical Society di Long Beach, California. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130109/lu_04/Saintis-temui-banyak-planet-seperti-Bumi#ixzz2HRIWQ7GH
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: