Pages

Saturday, January 5, 2013

Murid kritikal dicabul guru




         
JAKARTA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun yang menjadi mangsa serangan seksual berulang kali dalam keadaan kritikal di unit rawatan rapi di Hospital Persahabatan, di Rawamangun, Jakarta Timur semalam.

Pengerusi Komisi Nasional Perlindungan Anak (Komnas PA) Arist Merdeka Sirat berkata, kes cabul itu belum dilaporkan kepada polis. “Kami akan membuat laporan polis hari ini (semalam) agar siasatan lanjut dapat dilakukan,” katanya.


Kanak-kanak itu mengalami demam panas dan serangan sakit secara mendadak sejak dua minggu lalu, tetapi hasil diagnosis doktor yang berbeza mengatakan mangsa menghidap nodus limfa dan demam kepialu. Dia tidak sedarkan diri sejak 29 Disember lalu.

“Kami mendapati ada kesan kecederaan di vagina dan rektum mangsa apabila kami ingin memberikan rawatan untuk serangan sakit dihidapinya,” kata Pengarah hospital terbabit, Priyanti Soepandi.


Dia berkata, pihaknya belum dapat memutuskan sama ada kecederaan itu menyebabkan demam panas dan serangan sakit secara tiba-tiba itu. Ibu mangsa berkata, anaknya mengalami pendarahan di vagina sejak dua bulan lalu, tetapi enggan memberitahu apa yang berlaku. Bagaimanapun, katanya, rakan sekelas anaknya memberitahunya seorang guru di sekolah mereka sering berkelakuan tidak senonoh terhadap muridnya, termasuk anaknya. - JP

No comments: