Pages

Saturday, January 19, 2013

100 lagi orang awam mati di Syria

BEBERAPA orang pasukan penentang Presiden Bashar Al-Assad membuat rondaan di Homs. Kejadian pembunuhan beramai-ramai oleh tentera rejim terus berlaku sehingga sekarang.


DAMSYIK - Lebih 100 orang awam terbunuh dalam satu kejadian pembunuhan beramai-ramai terbaharu di Syria, kata Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia negara itu.
Pemerhati sama berkata, kematian berlaku apabila pasukan tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad pada Selasa lalu menggempur kawasan ladang di utara bandar Homs.
Bandar tersebut dipercayai menjadi lokasi kepada kira-kira 1,000 orang mencari perlindungan daripada pertempuran di tengah Syria.
"Tentera rejim melakukan pembunuhan beramai-ramai Selasa lalu menyebabkan 106 mangsa terkorban termasuk wanita dan kanak-kanak," kata pemerhati yang beribu pejabat di Britain.
Beberapa orang saksi memberitahu mangsa mati akibat terbakar, ditikam dan ditetak.
"Tentera datang sebelum menyembelih wanita dan kanak-kanak. Mereka juga membakar tubuh mangsa," kata seorang wanita tidak dikenali yang dilihat dalam satu rakaman video amatur dan diedarkan oleh oleh penentang Bashar di Homs.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan lebih 60,000 orang terkorban, sementara pasukan pemerhati pula menyatakan lebih 48,000 orang maut akibat konflik di Syria. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0119&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2IMnVsXO7 
Hakcipta terpelihara 

No comments: