Pages

Monday, December 24, 2012

Russia tidak mahu lindungi Bashar lagi


DUA kanak-kanak mengoyak poster Presiden Syria, Bashar al-Assad di kem tentera berdekatan kampung Hawa, utara Aleppo, awal pagi  tadi. - Foto REUTERS

DUA kanak-kanak mengoyak poster Presiden Syria, Bashar al-Assad di kem tentera berdekatan kampung Hawa, utara Aleppo, awal pagi tadi. - Foto REUTERS
Moscow: Russia menyambut baik langkah mana-mana negara untuk menyediakan laluan selamat kepada Presiden Bashar al-Assad tetapi ia sendiri tidak berhasrat memberi perlindungan kepada pemimpin Syria itu jika beliau meletak jawatan.

Di Syria, laporan terbaru menyatakan sekurang-kurangnya 200 askar Syria yang ditugaskan melindungi lapangan terbang antarabangsa Damsyik belot ketika pertempuran berlaku dekat istana presiden, kata pemberontak kepada stesen Al Arabiya. Menteri Luar Russia, Sergei Lavrov memberitahu wartawan lewat Jumaat lalu bahawa ada negara serantau yang secara terbuka meminta Moscow menyampaikan tawaran mereka untuk melindungi Bashar.
Beliau berkata, Russia menyuruh mereka supaya menyatakan secara langsung tawaran itu kepada Bashar.

“Kami jawab – Apa kena mengena kami dengannya? Jika anda ada pelan itu, pergi jumpa dia terus. Jika ada negara yang sedia memberikan jaminan kepadanya, anda dialu-alukan!”

Lavrov memberitahu wartawan perkara itu dalam penerbangan pulang dari Brussels selepas menghadiri persidangan Russia-Kesatuan Eropah.

“Kami akan menjadi yang pertama berkata: Syukurlah pembunuhan beramai-ramai sudah berakhir! Jika ia benar-benar mengakhiri pertumpahan darah, itupun belum tentu lagi.”
Ditanya sama ada Russia akan tawar perlindungan kepada Bashar, Lavrov berkata, Moscow tiada hasrat itu.

“Russia secara terbuka berkata ia tidak menjemput Presiden Bashar al-Assad ke sini,” katanya.

Russia berulang kali menggunakan kuasa veto bersama-sama China dalam Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk melindungi sekutu lamanya itu daripada sekatan antarabangsa.

Bagaimanapun, ada tanda-tanda ia semakin berusaha menjauhkan diri daripada Bashar.
AP

No comments: