Pages

Sunday, November 25, 2012

Mesir kembali bergolak




SEJUMLAH orang berkhemah bagi membantah dekri terbaharu Morsi di Dataran Tahrir, Kaherah semalam.


KAHERAH - Polis pencegah rusuhan melepaskan tembakan gas pemedih mata bagi menyuraikan para penunjuk perasaan yang berkhemah di Dataran Tahrir di sini semalam kerana membantah dekri yang dikeluarkan Presiden Mesir, Mohamed Morsi.
Pada 22 November baru-baru ini, Morsi mengeluarkan dekri yang mengumumkan setiap keputusan yang dibuatnya tidak boleh dicabar di mahkamah sehingga anggota-anggota baharu parlimen dipilih.
Para penunjuk perasaan itu dihalang polis dengan gas pemedih mata selepas mereka cuba untuk menyertai sejumlah lagi orang yang berkhemah di dataran tersebut.
Dataran itu menjadi tempat ratusan ribu orang berhimpun bagi mendesak Hosni Mubarak meletakkan jawatan pada tahun lalu kerana penyalahgunaan kuasa dan rasuah.
Hosni kemudian meletakkan jawatan pada Februari tahun lalu.
Para penunjuk perasaan juga akan mengadakan satu perhimpunan besar-besaran pada Selasa ini.
Hakim-hakim di bandar Alexandria juga melancarkan mogok bagi membantah dekri tersebut.
Amerika Syarikat (AS) turut mengkritik dekri tersebut menerusi satu kenyataan daripada jurucakap Jabatan Negara AS, Victoria Nuland.
Kelmarin, para penyokong dan penentang Morsi saling bertempur di serata Mesir selepas presiden itu mengumumkan dekri tersebut.
Pejabat parti Keadilan dan Kebebasan yang disokong Ikhwanul Muslimin turut menjadi sasaran serangan para penunjuk perasaan di Alexandria kelmarin. - Agensi

No comments: