Pages

Saturday, September 1, 2012

Tablet Kindle Fire habis dijual




DIANGGARKAN sebanyak 6.7 juta unit Kindle Fire berjaya dijual di Amerika Syarikat (AS) sejak ia mula dipasarkan pada November 2011.


NEW YORK - Amazon.com Inc. menyatakan bahawa telah menjual habis komputer tablet keluarannya ketika jangkaan model baharu bakal diperkenalkan pada musim cuti tidak lama lagi.
Peruncit Internet itu dijadual mengadakan sidang media pada Khamis depan di Santa Monica, California. Pengumuman model sedia ada sudah habis dijual menunjukkan Amazon telah memberhentikan produksi Kindle Fire untuk membangunkan model baharu.
Amazon melancarkan Kindle Fire pada harga AS$199 (RM618) seunit pada November 2011. Ia merupakan Kindle Fire pertama yang dilengkapi skrin warna dan mampu memainkan aplikasi pihak ketiga.
Tidak menyatakan berapa banyak Kindle fire berjaya dijual, Amazon bagaimanapun memberitahu, ia menguasai 22 peratus jualan komputer tablet di Amerika Syarikat (AS) dalam tempoh sembilan bulan.
Angka itu menjadikannya tablet kedua paling popular selepas iPad. Tom Mainelli dari firma penyelidikan IDC menegaskan, peratusan itu selari dengan jangkaannya bahawa sebanyak 6.7 juta unit Kindle Fire sudah terjual. - AP

No comments: