Pages

Wednesday, September 26, 2012

Syria: Amaran keras Obama

WASHINGTON 25 Sept. - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama hari ini menuntut 'hukuman dan akibat' atas kekejaman di Syria dan mahu pentadbiran Presiden, Bashar al-Assad sampai ke penghujungnya.
Masa depan seharusnya tidak terletak pada seorang diktator yang mengakibatkan pembunuhan beramai-ramai rakyatnya.
Sekiranya ada sebab yang mengakibatkan masyarakat sehingga menangis untuk berdemonstrasi, ia adalah sebuah 'rejim' yang menyeksa kanak-kanak dan mengebom kediaman penduduknya,'' kata Obama.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sini.
Obama dalam pada masa sama, menggesa masyarakat antarabangsa supaya bertindak bagi menghentikan krisis yang telah berlanjutan selama 18 bulan sekali gus menamatkan kekejaman Assad.
Katanya, AS mahu Syria menjadi sebuah negara yang bersatu dan inklusif yang mana kanak-kanak tidak perlu takut akan kerajaan dan rakyat mempunyai suara dalam kerajaan.
Dalam pada itu, konflik di Syria semakin buruk selepas badan hak asasi melaporkan seramai 85 orang terbunuh di seluruh negara itu hari ini.
Dalam perkembangan berlainan, Obama berikrar akan memburu mereka yang terlibat dalam pembunuhan Duta AS di Libya, Christopher Stevens dan tiga lagi rakyat negara itu dalam serangan dua minggu lalu di Benghazi.
''Serangan ke atas rakyat kita di Benghazi adalah merupakan serangan ke atas AS.
Sementara itu, Obama sekali lagi mengutuk penyiaran filem anti-Islam itu dan walaupun mengatakan ia keji, namun tiada kebebasan bersuara dilindungi oleh Perlembagaan AS yang mewajarkan pembunuhan dan keganasan. - AFP

No comments: