Pages

Thursday, September 27, 2012

Shaaban maut dipukul penyokong Muammar



TRIPOLI - Pemberontak Libya yang diiktiraf sebagai salah seorang yang menjumpai Muammar Gaddafi dalam lubang besar tahun lalu, disahkan meninggal dunia selepas diculik, dipukul dan ditetak oleh kumpulan penyokong pemimpin itu, kelmarin.

Omran Shaaban, 22, menghembuskan nafas terakhirnya di  sebuah hospital Perancis.

Susulan kematian Shaaban, Kongres Kebangsaan meningkatkan lagi usaha mengekang pengganas selain memberi kuasa kepada polis dan tentera menggunakan kekerasan kepada mana-mana pihak yang menculik Shaaban
serta tiga rakannya dekat bandar Bani Walid, Julai lalu.

Kongres Kebangsaan menggelar kematian Shaaban sebagai 'syahid' walaupun keluarganya mendakwa pemuda itu belum menerima ganjaran bernilai 1 juta dinnar Libya (RM2.5 juta) yang dijanjikan kerana berjaya menangkap Gaddafi di Sirte pada pertengahan Oktober 2011 lalu.

Akibat daripada penemuan Shaaban, pemimpin yang dikecam pemberontak Libya itu dibunuh oleh kumpulan pejuang revolusi.

Sumber memberitahu, kerajaan Libya mengadakan pengebumian secara hormat kepada Shaaban yang dianggap sebagai wira negara.

Jenazahnya yang tiba di lapangan terbang dalam Misrata, diarak lebih 10,000 orang menuju ke stadium bola sepak untuk disembahyangkan.

Kumpulan penyokong rejim terdahulu masih memberontak selain kerajaan itu dilihat gagal mengawal kecaman militan dengan senjata api. - Al-Jazeera

No comments: