Sheikh Raed
Sheikh Raed
Wartawan Sinar Harian, HASLINA KAMALUDIN  berkesempatan menemubual Sheikh Raed Solah, seorang aktivis Palestin sejak lebih 30 tahun tahun. Ikuti temubual bersama beliau yang berkunjung ke Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, baru-baru ini

Bagaimana bermula penglibatan saudara sebagai aktivis pejuang menuntut pembebasan bumi Palestin dari kekejaman Israel?

Sheikh Raed: Sejak kecil, ibu sering bercerita mengenai saudara-mara saya yang mati syahid dalam menegakkan Islam termasuk abang dan pakcik saya yang terkorban dalam memperjuangkan bumi Palestin ini.

Bagaimana pengalaman saudara ketika ditangkap tentera Zionis pada usia yang begitu muda?

SheikhRaed: Hubungan saya dengan masyarakat sekitar Masjid al-Aqsa sudah lama, iaitu ketika saya masih menuntut di universiti sekitar tahun 1979. Saya sering berkunjung ke Masjid al-Aqsa. Tentera Zionis telah menangkap hampir 60 orang Islam di situ termasuk saya. Kami telah dipenjarakan selama enam bulan.

Bagaimana kehidupan saudara selepas dibebaskan?

Sheikh Raed: Saya bertugas sebagai pengarang untuk sebuah majalah yang terkenal iaitu majalah Islamiah. Ia lebih memfokuskan mengenai Islam dan tatacara Islam. Selepas beberapa ketika bersama majalah itu, saya dilantik menjadi Datuk Bandar Umm al Fahm. Selama tiga penggal menjalankan kerja-kerja Datuk Bandar, saya meletakkan jawatan dan bekerja sepenuh biasa sebagai aktivis demi memperjuangkan nasib Masjid al-Aqsa dan Baitulmuqaddis.

Saudara adalah individu pertama menemui terowong yang dibina tentera Israel dan mempertaruhkan nyawa menyelamatkan Masjid al-Aqsa serta bumi Palestin.

Bagaimana saudara berdepan dengan kekejaman mereka?

Sheikh Raed: Benar, saya telah mendedahkan aktiviti penggalian terowong rahsia oleh pihak tentera Israel di bawah Masjid al-Aqsa pada tahun 1996. Mereka mahu meruntuhkan masjid dan digantikan dengan gereja. Walaupun dakwaan mereka, proses menggali adalah bertujuan mencari 'The King Solomon Temple', tetapi pencarian mereka selama 45 tahun tidak membuahkan hasil.
Masjid sedia ada juga sudah retak akibat penggunaan bahan kimia.

Kami akan terus mempertahankannya.
Saya telah membuat dokumentari, pameran, filem dan apa juga bentuk pemberitahuanmengenai kekejaman tentera Israel terhadap rakyat Palestin dan usaha mereka untuk meruntuhkan masjid al-Aqsa. Tentera Zionis dapat menghidu pergerakan mereka sudah diketahui dan menangkap saya bersama 12 orang Islam di situ. Kami di penjara selama enam bulan.

Apa berlaku selepas saudara bebas?

SheikhRaed: Saya tidak pernah berhenti daripada berjuang. Perjuangan ini tiada hentinya. Pada tahun 2007, tentera Zionis membuat percubaan menawan Masjid al- Aqsa dan saya terus berkempen agar suara saya didengar untuk memohon pertolongan negara luar agar dapat membantu kami. saya tahu, mereka tidak akan berhenti mencuba dan terus mencuba menawan bumi Palestin.
Apakah detik-detik cemas yang dialami?
Sheikh Raed: Tentera Israel sangat kasar dan tidak berperikemanusiaan. Bukan hanya pada bumi Palestin tetapi termasuk rakyat di negara itu. Kami tidak boleh menjangkakan apa-apa. Saya sendiri sentiasa berdepan dengan pendakwaan palsu dan hari ini saya sedang berdepan dengan empat mahkamah termasuk penglibatan saya dengan kapal Mavi Marmara. Jika ada keadilan dalam pendakwaan, ia akan menghancurkan Israel.
Boleh saudara berkongsi bagaimana kaum wanita dan kanak-kanak menjalani kehidupan di Palestin?
SheikhRaed: Israel tidak membezakan antara lelaki dan wanita. Jadi, ramai wanita dan kanak-kanak turut ditangkap dan diletakkan di penjara. tidak kurang yang ramai yang mati di penjara. Mereka juga dijatuhkan hukuman yang sama serta seksaan yang sama dengan kaum lelaki.
Ada juga wanita yang sarat hamil terpaksa melahirkan anaknya dalam keadaan kakinya terikat dan membesarkan anaknya di dalam penjara. Begitulah antara penderitaan yang dialami di Palestin. Ada satu peristiwa di mana sekumpulan tentera Zionis mahu meruntuhkan jambatan dan sekumpulan wanita telah bersatu menentang mereka.
Namun kesemua wanita mati syahid kerana dipijak tentera berkuda.
Pada ketika ini, berapa jumlah masjid yang masih tinggal di Palestin?
SheikhRaed: Palestin ada 1,200 buah masjid dan yang tinggal kini hanya 50 buah kerana tentera Zionis akan sentiasa merobohkan masjid yang ada. Ada juga masjid yang dijadikan kedai menjual minuman keras, kandang kuda, muzium dan sebagainya.
Tetapi masyarakat Islam tidak pernah berhenti daripada terus membina masjid walaupun tahu ia tidak akan bertahan lama.