Pages

Tuesday, September 25, 2012

Iran beri amaran keras

Iran beri amaran keras
Hajizadeh (kiri) menyatakan Israel tidak akan menyerang Iran
melainkan ia mendapat sokongan Amerika Syarikat. - Foto EPA

TEHERAN - Iran, kelmarin dengan lantang memberi amaran keras untuk menyasarkan tiga pangkalan tentera Amerika Syarikat (AS) jika Israel melancarkan serangan ke atas negara itu.
Komander Kor Pengawal Revolusi Iran (IRGC), Jeneral Amir Ali Hajizadeh berkata, pangkalan terbesar tentera AS di Qatar, Bahrain dan Afghanistan adalah sasaran sah mereka kerana rejim Zionis tidak akan melancarkan serangan ke atas negara itu tanpa campur tangan Washington.
"Kami tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas jika perang tercetus. Iran tidak mahu memulakan apa-apa peperangan melainkan jika kami berasa terancam dengan musuh," katanya.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Pertahanan AS, Jim Gregory menyifatkan amaran Iran tersebut kononnya sebagai retorik untuk meningkatkan lagi ketegangan yang tercetus.

Dalam perkembangan berkaitan, Britain, Perancis dan Jerman sebulat suara menggesa Kesatuan Eropah (EU) mengenakan sekatan lebih tegas ke atas Iran, berikutan keengganan negara itu untuk menghentikan program nuklear mereka.

Difahamkan butiran sekatan baru tersebut masih dalam rundingan dan ia akan dibincangkan semasa mesyuarat di Bruseels pada 15 Oktober depan.

Awal tahun lalu, EU  mengenakan embargo ke atas eksport minyak Iran dan beberapa sektor lain sehingga memberi kesan kepada ekonomi negara itu pada masa ini. - AFP

No comments: