Pages

Friday, May 4, 2012

Israel paling bahaya: Iran

myMetro | Israel paling bahaya: Iran:


VIENNA: Seorang pegawai kanan Iran berkata semalam, senjata nuklear Israel yang tidak diisytiharkan menjadi ancaman paling besar terhadap keamanan Asia Barat.
Timbalan Menteri Luar, Mohammad Mahdi Akhondzadeh, ketika berucap pada mesyuarat Mengehadkan Senjata yang dihadiri 189 negara, juga menyelar ‘beberapa negara yang bersenjata nuklear’ dan sudah memeterai Perjanjian Mengehadkan Senjata (NPT) bahawa simpanan senjata mereka dan permodenannya adalah ancaman paling serius terhadap kehidupan manusia.

Beliau menuduh mereka tidak mencapai keberkesanan dan kemajuan sistematik dalam melaksanakan tanggungjawab melucutkan senjata nuklear menerusi komitmen kepada Perjanjian Mengehadkan Senjata.
“Beberapa negara tertentu tidak menunjukkan keikhlasan dan semangat politik, sebaliknya bersikap hipkorit berhubung dengan tanggungjawab mereka terhadap perlucutan senjata nuklear,” kata Timbalan Menteri Luar Iran itu. Kenyataannya dilihat sebagai usaha untuk mengalihkan kebimbangan antarabangsa bahawa Iran berhasrat menghasilkan senjata menerusi aktiviti nuklearnya.

Walaupun beliau tidak menyebut nama negara itu, penggunaan kata ‘beberapa’ membayangkan beliau bercakap mengenai Amerika Syarikat, Britain dan Perancis.

Iran mengambil tindakan berhati-hati untuk tidak mencetuskan kemarahan Russia dan China, dua lagi negara yang mempunyai senjata nuklear dan menandatangani NPT serta menentang sekatan yang dikenakan terhadap Iran oleh Washington dan sekutu Baratnya.
Amerika Syarikat dan sekutunya melihat Iran sebagai ancaman nuklear di Asia Barat kerana keengganannya menghentikan kerja pengayaan uranium dan aktiviti lain yang boleh digunakan untuk menghasilkan senjata.

Tetapi Iran dan negara Arab berkata, senjata nuklear Israel yang tidak diisytihar menjadi ancaman paling utama. - AFP

No comments: