Pages

Monday, April 30, 2012

Sikap Breivik membimbangkan

Berita Harian Online | Sikap Breivik membimbangkan:

Mehtab Afsar, Ketua Majlis Islam Norway
Mehtab Afsar, Ketua Majlis Islam Norway
Pemimpin Islam kesal pihak berkuasa utama isu mental pembunuh Norway

OSLO: Pemimpin Islam di Norway melahirkan kebimbangan mereka mengenai ideologi anti-Islam Anders Behring Breivik, fanatik berhaluan kanan yang dibicarakan kerana membunuh 77 orang, ditenggelamkan oleh persoalan mengenai keadaan kesihatan mentalnya.
Lelaki yang mendakwa dirinya sebagai militan anti-Islam itu mengejutkan Norway pada 22 Julai lalu dengan kejadian pengeboman dan tembakan menyasarkan ibu pejabat kerajaan dan kem tahunan remaja Parti Buruh. Sejak dia mengaku melakukan serangan itu, isu utama perbicaraan adalah menentukan sama ada Breivik dalam keadaan benar-benar siuman untuk bertanggungjawab terhadap jenayah dilakukannya.
Dia mahu hapuskan Muslim dan Islam dari Eropah. Kita tidak perlu buang masa menentukan sama ada dia siuman atau gila. - Mehtab Afsar, Ketua Majlis Islam Norway
“Dia mahu hapuskan Muslim dan Islam dari Eropah. Itu mesej utamanya. Kita tidak perlu membuang masa menentukan sama ada dia siuman atau gila,” ketua Majlis Islam Norway, Mehtab Afsar.

Breivik sebelum ini memberitahu mahkamah mangsanya mengkhianati Norway dengan membuka negara itu kepada pendatang. Dia menggesa satu revolusi patriotik bertujuan untuk membawa keluar masyarakat Islam dari Eropah.

Dalam satu manifesto setebal 1,500 muka surat yang dikirimkan melalui internet sebelum serangan, Breivik sering kali memetik penulis blog anti-Islam yang mengatakan penduduk Islam secara perlahan-lahan menjajah Eropah. Tetapi sehingga kini kebanyakan perbicaraan lebih memfokus kepada kesihatan mental berbanding ideologinya.

Sebilangan masyarakat Islam mempersoalkan kesahihan patologi Breivik, mengatakan rakyat Norway lebih mudah dibandingkan dengan pengganas Islam. 
“Tiada siapa mempersoalkan kewarasan Osama bin Laden,” kata doktor yang juga kolumnis akhbar, Usman Rana, selepas solat Jumaat di satu daripada masjid terbesar di Oslo.

Masjid berkenaan dihiasi di luar dan dalamnya dengan jubin biru dan putih serta kaligrafi Arab, dibuka kepada orang ramai dan seorang pemberita dibenarkan memasukinya dengan syarat dia membuka kasut.

“Saya percaya dia waras. Mereka yang berfikir Breivik gila tidak tahu apa-apa mengenai keganasan,” kata Rana. 

Satu daripada dua laporan psikiatri merumuskan Breivik amengalami paranoid skizofrenia, manakala laporan kedua mengatakan dia cukup waras untuk membawanya ke penjara kerana melakukan kesalahan jenayah yang diakui dirinya sendiri. – AP

No comments: