Pages

Monday, April 16, 2012

Pemandu treler dijel empat tahun




KEADAAN treler yang merempuh empat buah kenderaan dan menyebabkan sembilan terkorban di Kilometer 41.3 Lebuh Raya Utara-Selatan di Plaza Tol Hutan Kampung pada 2007.


ALOR SETAR - Pemandu treler yang terlibat dalam kemalangan yang meragut sembilan nyawa termasuk tujuh sekeluarga di Plaza Tol Hutan Kampung, Lebuh Raya Utara-Selatan di Kepala Batas dekat sini lima tahun lalu dijatuhi hukuman penjara empat tahun dan denda RM9,000.
Majistret Zuhair Rosli menjatuhkan hukuman itu terhadap Zainol Fitri Hassan, 39, dari Taman Melor, Kulim setelah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan keraguan munasabah dalam kes itu.
Mahkamah turut memerintahkan supaya lesen memandu tertuduh digantung selama empat tahun mulai semalam.
Tertuduh yang merupakan pemandu lori bernombor PDR 7988 didakwa memandu secara melulu sehingga menyebabkan sembilan nyawa melayang selepas merempuh empat buah kenderaan di Kilometer 41.3 Lebuh Raya Utara-Selatan di sini pada pukul 3.50 petang 29 Mei 2007.
Tujuh sekeluarga yang terbunuh ialah Suraya Ilias, 32; Mohamad Azlan Ilias, 21; Sawiyah Ilias, 27; Muhammad Alif Syafiq Ilias, 6; Nurul Izzati Ilias, 4; Ilias Salleh, 54, dan Uzmadaniel Syahril, 1.
Dua lagi mangsa yang terbunuh ialah Wan Rohani Wan Ibrahim, 54, dan Mohd. Arif Irfan Mohd. Taqiyudin, 1.

No comments: