Pages

Tuesday, March 20, 2012

Zionis punca masalah dunia

myMetro | Zionis punca masalah dunia:TEHERAN: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, berkata penjajahan Palestin adalah masalah sejarah dan kewujudan rejim Zionis menjadi penghinaan terhadap kebebasan, keadilan serta semua negara merdeka.
“Eropah dan Amerika Syarikat membelanjakan berpuluh-puluh bilion dolar kekayaan mereka untuk Zionis setiap tahun bagi membantu rejim penjenayah itu terus menjajah Palestin,” katanya ketika berucap kepada konvoi aktivis pro-Palestin yang dalam perjalanan ke Baitulmaqdis, semalam.

Mahmoud juga mengecam Barat kerana tidak mempersoalkan kewujudan Israel.
Kata Mahmoud, di sebalik dakwaan sikap liberal Barat, tiada mana-mana negara dibenarkan bertanya atau melakukan penyelidikan mengenai bagaimana rejim Zionis diwujudkan.

“Isu Palestin bukan perbalahan peribadi atau konflik di antara pengikut mana-mana nabi, tetapi pertikaian mengenai dominasi dan pengurusan dunia,” katanya.

Mahmoud berkata, Zionis melaga-lagakan dunia dan mencipta ketegangan antara kerajaan serta rakyatnya, selain mengepalai keganasan antarabangsa.
“Penjajahan ini untuk mengukuhkan rejim Zionis di Palestin sebagai pusat penting di Timur Tengah yang juga pusat sumber tenaga semula jadi dunia,” katanya.

Konvoi pro-Palestin itu tiba di Teheran kelmarin dan mereka bercadang meneruskan perjalanan ke Baitulmaqdis untuk menyertai ribuan aktivis kemanusiaan dari seluruh dunia berkumpul bagi memperingati ulang tahun ke-36 Hari Tanah Palestin pada 30 Mac ini.
Banyak konvoi memulakan perjalanan dari beberapa lokasi berbeza di seluruh dunia dan bergerak menuju negara jiran Palestin, seperti Jordan, Mesir, Syria dan Lubnan dalam usaha menghampiri Baitulmaqdis Timur. - Press TV

'via Blog this'

No comments: