Pages

Thursday, March 1, 2012

Abu Bakar seru tentang AS hingga musnah

myMetro | Abu Bakar seru tentang AS hingga musnah: JAKARTA: Ulama Islam Abu Bakar Bashir, semalam menyalahkan Amerika Syarikat atas pertambahan tempoh hukuman penjara dihadapi, dua hari selepas mahkamah agung Indonesia menjatuhkan semula hukuman penjara 15 tahun terhadapnya kerana terbabit dengan keganasan.

Abu Bakar dianggap sebagai pemimpin agung oleh kumpulan militan Islam di Indonesia - negara yang paling ramai populasi umat Islam di dunia - dan penyokong perjuangan jihad al-Qaeda, tetapi selalu menafikan dia adalah pengganas. Muncul di khalayak ramai untuk melakukan pembedahan kali kedua katarak di hospital mata di Jakarta, lelaki berusia 73 tahun itu menyeru pengikutnya supaya menentang AS “hingga ia musnah”.


“Amerika adalah musuh Islam, jadi, keputusan hukuman itu atas perintah Amerika,” katanya kepada wartawan ketika dia diiring anggota separa tentera dan polis anti-keganasan memasuki kenderaan polis. “Kita perlu meneruskan perjuangan menentang Amerika hingga ia musnah,” katanya.

Mahkamah rendah Jun tahun lalu menjatuhkan hukuman penjara 15 tahun ke atasnya kerana menggalakkan keganasan dan membiayai kumpulan pengganas di wilayah Aceh yang merancang serangan terhadap warga Barat dan ahli politik. Selepas membuat rayuan, Mahkamah Tinggi mengurangkan hukuman itu kepada sembilan tahun memberikan alasan kekurangan bukti dan usia tua, tetapi mahkamah Agung Isnin lalu menjatuhkan semula hukuman penjara 15 tahun kepadanya. - Kompas


'via Blog this'

No comments: