Pages

Monday, September 19, 2011

Pakai skirt bantah gabenor





2011/09/19

SEKUMPULAN wanita    bersama sepanduk membantah kenyataan gabenor Jakarta yang mendakwa punca kes rogol disebabkan   berpakaian   skirt mini.
SEKUMPULAN wanita bersama sepanduk membantah kenyataan gabenor Jakarta yang mendakwa punca kes rogol disebabkan berpakaian skirt mini.
Kenyataan pakaian singkat penyebab rogol cetus kemarahan di Indonesia 

JAKARTA: Sekumpulan wanita di Indonesia, mengadakan perhimpunan dengan memakai skirt pendek untuk memprotes kenyataan gabenor bandar raya Jakarta, Fauzi Bowo yang menyalahkan pakaian sebagai punca kejadian rogol berkumpulan di bandar raya itu.
Fauzi menggesa wanita supaya tidak memakai skirt pendek ketika menaiki pengangkutan awam di ibu negara selepas seorang wanita berusia 27 tahun diserang di dalam sebuah van mini awam awal bulan ini.
Polis gagal memberkas perogol tetapi mangsa mengesan seorang daripada penyerangnya dua minggu selepas kejadian ketika lelaki yang disyaki memandu kenderaan. 

“Kami berada di sini untuk menyuarakan kemarahan. Gabenor bukan saja tidak memberi hukuman berat kepada perogol, tetapi menyalahkan pakaian wanita pula. Ini diskriminasi,” kata pengendali tunjuk perasaan, Chika Noya kepada AFP. 

Dengan memakai baju dan skirt singkat, wanita itu menunjuk perasaan di bulatan utama di ibu negara sambil memegang sepanduk bantahan bertulis “Jangan ajar kami bagaimana berpakaian, suruh mereka jangan merogol” dan “Skirt mini saya, hak saya” dan “Rogol adalah jenayah berat”. 

Nova berkata, gabenor perlu menjamin keselamatan wanita dalam pengangkutan awam. 
Seorang penunjuk perasaan Dhyta Caturani, yang memakai skirt pendek dan baju terdedah berkata: 

“Cara wanita berpakaian bukan penyebab keganasan seksual,”. 

Bowo memohon maaf kelmarin atas kenyataannya tetapi gagal meyakinkan penunjuk perasaan. 

Polis Jakarta merekodkan peningkatan kes rogol sehingga 41 kes tahun ini sehingga September di bandar dengan jumlah penduduk 12 juta, berbanding 40 kes sepanjang tahun 2010. 

Caturani berkata, tunjuk perasan itu mendapat ilham daripada fenomena Pelacur Jalanan yang bermula di Toronto pada April di mana ratusan wanita dan lelaki mengadakan protes di jalan atas komen yang dibuat polis konstabel yang wanita perlu mengelak daripada memakai pakaian seperti pelacur bagi mengelakkan diri menjadi mangsa. – AFP 

No comments: