Pages

Monday, July 4, 2011

Harta karun bernilai RM51 bilion ditemui bawah kuil

THIRUVANANTHAPURAM (India): Harta karun berupa emas, berlian dan batu permata berharga yang tersembunyi sejak berabad lamanya ditemui di ruang bawah tanah sebuah kuil di selatan India, kata pegawai pentadbiran kuil, semalam, manakala pihak berkuasa mengerahkan polis berkawal di tempat suci itu.

Media tempatan berkata pasukan pencari menemui patung emas setinggi empat kaki bertatahkan zamrud, rantai emas sepanjang 15 kaki dan mahkota dihiasi batu permata. Anggaran nilai harta itu adalah AS$17 bilion (RM51 bilion) tetapi pihak berkuasa berkata, mereka belum mengetahui nilai sebenar penemuan itu. “Kebanyakan harta yang ditemui di kuil itu adalah pemberian pengikut dan kepunyaan pemimpin kerajaan Travancore yang disimpan di kuil berkenaan,” kata pegawai pihak pentadbiran kuil.


Harta karun itu ditemui di kuil kurun ke-16, Sree Padmanabhaswamy di selatan Kerala, kuil diraja bekas pemimpin Travancore yang terletak dalam negeri Kerala. Beratus-ratus polis bersenjata dikerah untuk berkawal di sekeliling kuil dan pengesan logam dipasang di pintu masuk kuil selepas penemuan pertama harta karun itu dilaporkan Sabtu lalu. Nilai harta karun itu melebihi jumlah perbelanjaan untuk bidang pendidikan yang diperuntukkan kerajaan persekutuan setiap tahun. Golongan intelektual dan pemimpin agama saling berdebat mengenai bagaimana harta itu patut digunakan. - AFP

myMetro | Harta karun bernilai RM51 bilion ditemui bawah kuil

No comments: