Pages

Tuesday, November 22, 2011

Ribuan kenderaan terkandas

KEADAAN di Jeti Pengkalan Raja Uda  sesak teruk akibat tidak menghiraukan arahan tidak menggunakan jambatan berikutan penganjuran 'Alliance Penang Bridge International Marathon 2011'.
KEADAAN di Jeti Pengkalan Raja Uda sesak teruk akibat tidak menghiraukan arahan tidak menggunakan jambatan berikutan penganjuran 'Alliance Penang Bridge International Marathon 2011'.
Pemandu tidak hirau arahan beberapa laluan ditutup bagi larian

GEORGETOWN: Ribuan kenderaan terkandas dalam kesesakan teruk menuju ke Jambatan Pulau Pinang ekoran sikap degil pemandu tidak menghiraukan arahan jangan menggunakan jambatan yang ditutup berikutan penganjuran 'Alliance Penang Bridge International Marathon 2011', semalam.
Kesesakan teruk dari Sungai Dua, Bayan Lepas, Gat Lebuh Cecil, Sungai Pinang dan Lintang Hajah Rehmah berlaku apabila Jambatan Pulau Pinang serta beberapa laluan di sekitar bahagian pulau ditutup kepada semua kenderaan dari jam 1 pagi hingga 10 pagi.
Semua syarikat bas tidak menghadapi masalah kerana sudah mengetahui penutupan jambatan sejak bulan lalu, dengan tidak menjual tiket bagi perjalanan membabitkan tempoh penutupan berkenaan. - Jurucakap kaunter Terminal Bas Sungai Nibong
Walaupun ditutup sementara, pihak penganjur sudah memasang papan tanda, termasuk papan elektronik di beberapa jalan masuk dan keluar utama, sejak sebulan lalu bagi membolehkan orang ramai merancang perjalanan.

Tinjauan mendapati ada pemandu kereta dan penunggang motosikal yang memberi pelbagai alasan untuk membolehkan mereka melalui jambatan tetapi demi keselamatan peserta larian, anggota polis tidak membenarkannya.

Ada pengguna yang sanggup menunggu pula, berada di laluan ke jambatan sejak jam 7 pagi sehingga ia dibuka semula selepas larian tamat sepenuhnya. Kesesakan lalu lintas beransur pulih sebaik jalan dan Jambatan Pulau Pinang dibuka semula pada jam 10 pagi.

Dalam pada itu, kesesakan turut berlaku di Pengkalan Weld, Lebuh Light, Lebuh Farquhar, Terminal Feri Pangkalan Raja Tun Uda dan Sultan Abdul Halim berikutan orang ramai berpusu-pusu menggunakan perkhidmatan feri.
Lebih memburukkan keadaan apabila hanya satu daripada pintu laluan feri di Terminal Feri Pangkalan Raja Tun Uda boleh digunakan akibat dilanggar feri pada pertengahan bulan lalu.

Sementara itu jurucakap polis berkata, lebih 200 anggota polis dari cawangan Trafik, Jenayah dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dengan dibantu Ikatan Relawan Rakyat (Rela) ditugaskan menjaga beberapa laluan utama.

Manakala jurucakap kaunter Terminal Bas Sungai Nibong pula berkata, semua syarikat bas tidak menghadapi masalah kerana sudah mengetahui penutupan jambatan sejak bulan lalu, dengan tidak menjual tiket bagi perjalanan membabitkan tempoh penutupan berkenaan.
Berita Harian Online | Ribuan kenderaan terkandas:

'via Blog this'

No comments: