Pages

Tuesday, November 22, 2011

Iran cabar Israel lancar serangan

TEHERAN: Iran semalam mencabar Israel untuk menyerangnya dan berkata, tindak balasnya akan mencampakkan negara Yahudi itu ‘ke dalam tong sampah sejarah.’

“Harapan kami ialah mereka melakukan kesilapan seumpama itu,” kata seorang pemerintah kanan Pengawal Revolusi, Amir-Ali Hajizadeh.


“Sudah sekian lama kami memiliki kekuatan yang tersembunyi yang kami harap dapat digunakan untuk menghantar musuh Islam itu ke dalam tong sampah sejarah untuk selama-lamanya.

“Peluru berpandu kami tidak berhenti berkembang,” katanya.


Kenyataan Amir-Ali adalah reaksi paling tegas oleh pegawai Iran setakat ini berhubung spekulasi bahawa Israel menimbang untuk melancarkan serangan udara terhadap kemudahan nuklear republik Islam itu.


Ancaman itu yang disiarkan di dalam media Iran dan dinyatakan oleh Presiden rejim Zionis, Shimon Peres, berbangkit ketika ketegangan di peringkat antarabangsa semakin meningkat berhubung program nuklear Iran.

Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak dalam wawancara dengan CNN, berkata, kesabaran rejim Zionis itu semakin tipis dan memberi jawapan tegas apabila ditanya mengenai kemungkinan Israel melancarkan serangan udara.


“Saya tidak fikir ia isu untuk dibincangkan oleh orang awam. Tetapi saya boleh memberitahu anda, laporan IAEA baru-baru ini mencetuskan kebimbangan di kalangan pemimpin dunia dan orang awam.

“Orang ramai memahami bahawa masanya (untuk menyerang Iran) sudah tiba,” katanya. IAEA dalam laporannya baru-baru ini mendakwa terdapat maklumat menunjukkan Iran melaksanakan aktiviti unhtuk menghasilkan ‘bahan letupan nuklear.’ - AP

myMetro | Iran cabar Israel lancar serangan:

'via Blog this'

No comments: