Pages

Saturday, May 8, 2010

Jentera termurah Ducati






DUCATI sebuah pembuat motosikal yang dikenali bukan hanya kerana berjaya menjual produk mereka dengan laris. Apabila bercerita tentang Ducati, ia adalah tentang kejuruteraan sebuah mesin dua roda yang lahir daripada perlumbaan.
Hampir setiap model mereka lahir dari litar. Jika tidak pengendalian, nadi penggeraknya terbukti lasak, berkuasa dan datang dengan DNA Itali.
Istilah motard berkait rapat dengan transisi motosikal off-road kepada versi on-road. Ada pelbagai versi dan pemahaman. Namun, bagi standard industri, ia cenderung kepada transformasi motosikal dua alam kepada versi jalan raya. Daripada rim berjejari ‘lidi’ ia digantikan dengan rim sport.
Tayarnya disesuaikan untuk penggunaan jalan raya dan karakter enjinnya diubah. Posisi tempat duduknya tidak lagi berada pada keadaan tegak berdiri, berdasarkan kepada matlamat sebuah motosikal off-road yang seringkali melompat untuk meredah belukar dan laluan sukar.
Next Bike Sdn. Bhd., anak syarikat Kumpulan Naza baru-baru ini, telah melancarkan Ducati Hypermotard 796. Terus terang saya boleh katakan bahawa jika anda ingin mula belajar menunggang sebuah motosikal berkuasa tinggi, ini mungkin calon yang sesuai. Sekurang-kurangnya di mata saya, saiznya kelihatan seperti Kawasaki ER6 atau Aprilia Pegaso Strada.

MOTOSIKAL ini dibekalkan dengan unit enjin dua silinder L dengan keupayaan 81 kuasa kuda pada 6250rpm.


Hypermotard 796 merupakan motosikal yang lahir ilham daripada model Hypermotard 1100. Motosikal motard dan dual purpose bukanlah sesuatu yang asing buat Ducati. Malah, jika penetapan standard terhadap naked bike yang harus dipuji, maka rangkaian Monster layak mendapat anugerah tersebut.
Di sebalik rekaannya yang kompak, Hypermotard 796 dibekalkan dengan unit enjin dua silinder L dengan keupayaan 81 kuasa kuda pada 6250rpm. Dengan tork 75.5Nm, di atas kertas, motosikal itu kelihatan amat lincah jika digandingkan dengan berat badan 167kg.
Memandangkan Ducati terkenal dengan kejayaan di litar, model ‘pasar’ sebegini tidak ketinggalan mendapat pakej pengendalian terbaik. Sepasang sistem suspensi dengan fork depan jenama Marzocchi dan brek Brembo. Masing-masing empat omboh di roda hadapan dan dua omboh di belakang.
Harga jualan untuk Hypermotard 796 ialah RM79,000 seunit dan menjadi model Ducati paling murah yang boleh dibeli di pasaran. Jika dibandingkan dengan jenama Jepun, sememangnya naked itu agak mahal, namun ia bukanlah tentang harga.

JIKA anda mahu belajar menunggang motosikal berkuasa tinggi, Hypermotard 796 adalah jawapannya.


Bagi pasaran premium motosikal, kebanyakan pembeli dan bakal pembeli terdiri daripada golongan menengah atas atau elit. Membeli sebuah Hypermotard 796 bukanlah persoalan bagi mereka yang mampu tinggal di kawasan teres mewah dengan BMW 5 Series di dalam garaj.
Untuk anda yang mungkin tidak tahu, Naza juga menawarkan pinjaman setinggi 90 peratus dengan bayaran balik tujuh tahun menerusi kelolaan syarikat kredit mereka, Naza Credit Leasing. Perlu diingatkan, membeli motosikal berkuasa tinggi bukanlah semudah kereta. Syaratnya ketat, pinjamannya lebih pendek dan kadar faedahnya tidak semurah membeli Honda Jazz.
Pujian harus diberikan kepada Next Bike kerana masih mampu bertahan dan berkembang dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu. Tahun lepas, Next Bike berjaya menjual sebanyak 62 unit motosikal Ducati. Dengan keadaan ekonomi yang semakin pulih tahun ini, mereka menyasarkan penjualan sebanyak 160 unit menjelang akhir tahun.
Walaupun untuk pasaran perniagaan berskala kecil sebegini, Naza masih komited mengembangkan jenama Ducati dengan rancangan membuka pusat 3S bagi menampung jenama motosikal kendalian mereka.

ANDA tidak perlu mempunyai pengalaman beraksi di litar untuk menunggang model-model naked moden Ducati ini.


Naza juga memiliki hak pengedaran Harley-Davidson. Dengan anggaran kos mencecah RM25 juta untuk pelaburan hampir di setiap negeri, perkembangan pusat edaran dan servis tersebut dijangka siap sepenuhnya menjelang suku pertama tahun depan.
Berbeza dengan negara jiran Singapura dan Thailand, industri motosikal berkuasa tinggi negara tersebut agak malap. Superbike masih kekal sebagai status barangan import mewah yang hanya boleh dimiliki oleh golongan elit.
Poliferasi itu kekal sejak sekian lama sehingga membuatkan pertumbuhan pasaran motosikal berkuasa tinggi sangat perlahan. Sedar atau tidak, cuma ada empat atau lima pengeluar motosikal yang terus bertahan dalam industri iaitu Kawasaki, BMW, KTM, Ducati dan Harley-Davidson.
Polisi cukai terhadap produk itu menyebabkan pengeluar tidak berani untuk melabur. Ironinya begini, jika sebulan Yamaha mampu menjual 10,000 unit gabungan model 135LC, RXZ, 125Z, Nuovo dan Ego, mengapa perlu mereka melabur untuk menyediakan servis lepas jualan untuk YZF R1 dan R6 yang mungkin cuma terjual 20 buah sebulan?
Itulah hakikatnya. Baik Honda atau Suzuki, semuanya tidak melihat masa depan yang cerah untuk mengembangkan perniagaan motosikal berkuasa tinggi di Malaysia. Lihat sahaja apa yang terjadi pada Aprillia, Moto Guzzi dan Cagiva.

Pikap Terlaris di Thailand




MAJALAH The Maxim mencari supermodel yang cantik dan bijak.


MEMANG benar, sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk melawat Thailand. Dengan penunjuk perasaan antikerajaan Baju Merah tidak menunjukkan sebarang tanda akan berundur dari Bangkok, keadaan di sana mungkin kurang selamat.
Mujurlah jemputan untuk melawat entiti yang bertanggungjawab mengilang dan memasarkan kenderaan berjenama Isuzu di Thailand Isuzu hadir sedikit awal. Lebih tepat, ketika protes kumpulan Baju Merah baru seminggu berlangsung.
Mungkin atas sebab itu, perjalanan menuju ke bangunan ibu pejabat Isuzu Operations Thailand (IOT) di Chatucak, Bangkok berjalan lancar. Sesekali, pemandu pelancong kami menunjukkan lokasi kumpulan Baju Merah yang berkampung di tepi jalan dan di bawah stesen LRT. Ia lengkap dengan khemah dan tempat untuk mandi.
Di IOT, delegasi media dari Malaysia disambut oleh Presidennya, Ken Takashima, Naib Presiden Kanan, Panatda Chennavasin dan beberapa orang pegawai tertinggi IOT. Wakil media diberi taklimat ringkas mengenai operasi IOT dan jenama Isuzu di Thailand.
Ditubuhkan pada Mac 2002, IOT berperanan menghasilkan dan mengeksport trak pikap Isuzu ke pasaran seluruh dunia termasuklah Malaysia. Tidak terkecuali pasaran Asia Barat dan Eropah.
Kira-kira 90 peratus pasaran automotif di Thailand dikuasai trak pikap dan ia menjadi pilihan utama warganya. Situasi itu banyak disumbang oleh aspek geografi dan bidang tugas yang memerlukan mereka menggunakan kenderaan komersial lasak.
Maka tidak hairanlah jika Isuzu merupakan nama besar di negara Gajah Putih tersebut, selain Toyota menerusi model Hilux dan Mitsubishi Triton. Lebih-lebih lagi apabila Isuzu menjadi jenama pertama memperkenalkan trak pikap berenjin diesel.
MODEL SUV MU-7 Groove Edisi Khas dilengkapi sistem audio terbaik.


Populariti Isuzu terbukti apabila model D-Max menerjah pasaran Thailand pada Mei 2002. Dalam tempoh hanya sepuluh hari, sebanyak 10,000 unit D-Max sudah terjual.
Angka dan minat terhadap produk Isuzu juga nampaknya tidak pernah menyusut. Menjelang tahun ketujuh berada di pasaran (Oktober 2009), jualan kenderaan Isuzu mencecah satu juta unit.
Ini sekali gus menjadikan Isuzu diangkat sebagai jualan kenderaan terbaik dalam sejarah automotif Thailand. Antara faktor utamanya ialah Isuzu berjaya mengekalkan rasa percaya pengguna terhadap jenama ini.
"Sebagai contoh bagi memastikan harga D-Max tidak jatuh kami tidak terlibat dalam perang harga atau promosi dengan jenama-jenama lain.
"Selain itu, para pelanggan adalah segala-galanya kepada kami. Maka, setiap aduan dan akan diberi perhatian sebaik-baiknya," jelas Takashima sambil memberitahu harga D-Max adalah RM3,000 lebih mahal berbanding mana-mana pesaingnya.
Menyokong pandangan tersebut, Panatda mengakui harga Isuzu D-Max terpakai juga cukup stabil. Adakah krisis politik yang melanda menjejaskan aktiviti jualan D-Max?
"Kebetulan sewaktu tunjuk perasaan berlaku, kami sedang mengadakan pameran jualan di sebuah kompleks beli-belah. Tiada sebarang insiden buruk terjadi, sebaliknya kira-kira 450 unit D-Max dibeli oleh pelanggan yang datang melihatnya," cerita Panatda.
Bagi menjangkau khalayak pembeli yang lebih luas, IOT mengetengahkan model yang lebih ranggi dikenali sebagai D-Max X-Series. Di samping model SUV MU-7 Groove Edisi Khas yang dilengkapi dengan sistem audio terbaik, Isuzu MU-7 Super Platinum dan Isuzu D-Max Super Platinum.
Semua model itu menjadi penghias tapak pameran milik Isuzu pada Bangkok International Motor Show 2010 yang berlangsung baru-baru ini. Memperkenalkan konsep gaya hidup X-Style dengan warna hitam dan merah, ia memberi perspektif baru terhadap sebuah trak pikap.
Paling menyerlah satu unit D-Max X Series yang telah menerima pengubahsuaian ekstrem. Dengan rim sport 20 inci, skirting dan pelekat belang pada bahagian hudnya, sekali pandang jentera itu langsung tidak kelihatan seperti sebuah trak pikap.

D-MAX X-Series model yang lebih ranggi.


Bagi kami, model yang menarik perhatian pastinya model MU-7. Ia mengaplikasikan konsep sama seperti model Pajero Sport. Maksudnya, sebuah pikap trak yang dibina menjadi sebuah SUV tujuh tempat duduk. Dengan enjin diesel penuh kuasa dan menjimatkan, pasti ia antara model yang ditunggu-tunggu oleh pengguna tempatan.
Namun, tidak perlu memasang angan-angan untuk melihat ia dijual di sini. Sebabnya, kualiti diesel Euro2M yang ada sekarang dilihat tidak sesuai untuk dihirup oleh MU-7.
"Buat masa ini, kami masih belum ada perancangan untuk membawa MU-7 ke Malaysia," jelas Ketua Pegawai Eksekutif Isuzu Malaysia Sdn. Bhd.," Takashi Hata.
Ruang pameran Isuzu yang bersebelahan dengan Proton itu turut dimeriahkan dengan kehadiran sekumpulan gadis cantik dan seksi. Mereka ialah finalis program realiti TV Miss Maxim the Supermodel 2010 by Isuzu.
Dianjurkan oleh majalah popular Maxim, program itu bertujuan untuk mencari supermodel yang bukan sahaja cantik, malah bijak. Disiarkan di saluran True Inside bermula 3 April lalu, ia bakal menyaksikan pemenangnya membawa pulang wang tunai berjumlah RM10,000.
Saya juga diberitahu bahawa jelitawan itu bukan sahaja pandai bergaya dengan kenderaan Isuzu, malah mereka mempunyai pengetahuan luas mengenai produk tersebut.
Bagaimanapun, usaha saya untuk mengetahui sejauh mana dakwaan itu kurang berjaya. Sebabnya, soalan saya dijawab dengan senyuman manis atau campuran bahasa Inggeris dan bahasa Thailand.

Menang kes pakai fesyen baru seluar



GAMBAR menunjukkan Ellis Drummond memakai fesyen seluar panjang yang mendedahkan seluar dalamnya.



BEDFORD, England - Seorang remaja Britain, Ellis Drummond, 18, berjaya mengenepikan perintah larangan pihak berkuasa daripada menghalangnya memakai seluar yang mendedahkan seluar dalamnya.
Keputusan itu dibuat oleh seorang hakim sebuah mahkamah majistret di sini baru-baru ini.
Menurut hakim itu, Nicholas Leigh-Smith, perintah antikelakuan sosial yang dikenakan ke atas remaja yang melarang dia memakai seluar berkenaan sebenarnya melanggar Akta Hak Asasi Manusia.
Drummond yang berasal dari Rushden di Northamptonshire, sebelum itu dilarang pihak berkuasa untuk memakai seluar panjang yang boleh melurut ke bawah sehingga orang awam dapat melihat dengan jelas seluar dalam yang dipakainy

Pondan sambut hari jadi pertama sebagai wanita



ROSE memotong kek bagi menyambut hari lahirnya yang ke-30 baru-baru ini.


CHENNAI - Seorang pondan India, Rose Venkatesan, 30, menyambut hari jadi yang pertama sebagai wanita baru-baru ini, lapor sebuah akhbar semalam.
Dia yang sebelum itu dikenali dengan nama Ramesh, menjadi pondan pertama di negara tersebut yang menjalani pembedahan pertukaran jantina pada awal Mac lalu dan kini bertugas sebagai pengacara sebuah program televisyen.
"Saya amat gembira. Pada setiap hari, diri saya semakin cantik berseri dan saya seronok dengan penampilan sekarang," katanya yang kini sibuk sebagai penulis skrip filem dan bercita-cita untuk menjadi aktres terkenal Bollywood. - Agensi

Cicak gergasi Sabah RM1 juta sekilo






NUNUKAN, Kalimantan – Seorang pemuda Malaysia di Kalabakan, Sabah mendakwa dia telah menemui seekor cicak gergasi seberat 64 kilogram di kawasan hutan sempadan dengan Kalimantan, Indonesia lapor akhbar Tribunkaltim.com semalam.
Penemuan itu diceritakan oleh seorang lelaki yang cuma mahu dikenali sebagai Arbin dan tinggal di Kalabakan sempat merakamkan gambar cicak raksasa tersebut.
Menceritakan mengenai penemuan luar biasa itu, Arbin memberitahu, pemuda itu menemui reptilia unik tersebut semasa keluar mencari cicak di hutan berkenaan.
“Kegiatan mencari cicak sememangnya popular di sini (Tawau). Saya juga ikut ke hutan dengan tujuan sama,” kata Arbin yang ditemui di Tawau pada Isnin lepas.
Semasa keluar memburu itulah pemuda itu secara tidak sengaja menemui cicak bersaiz raksasa itu.
“Pada awalnya pemuda itu terkejut dan agak takut kerana saiz cicak itu seperti buaya. Setelah mendekatinya, ternyata ia cuma seekor cicak dan ia tidak dapat bergerak kerana terlalu besar.
“Dia kemudian membawa cicak itu pulang,” tambah remaja berkenaan.
Menurut akhbar itu, pemuda itu memelihara cicak gergasi tersebut di rumahnya dengan memberi reptilia itu makan daging terutama hati ayam supaya ia tidak mati.

Misteri kereta nyaris terjunam



GAMBAR menunjukkan Vauxhall Corsa yang tersangkut dan hampir menghempap bumbung sebuah taman pertanian di Devon, Britain.


DEVON, England - Seorang pemilik kereta model Vauxhall Corsa di Britain terkejut apabila mendapati kenderaannya itu tersangkut dan nyaris terjatuh ke atas sebuah taman pertanian, lapor sebuah akhbar semalam.
Pada mulanya, pemilik kereta berusia 21 tahun itu yang tidak didedahkan namanya itu mendakwa terdengar bunyi pelanggaran melibatkan sebuah kereta lain yang merempuh kenderaannya itu.
Dia kemudian bergegas melihat dari tingkap rumahnya di Plymouth di sini bagi mengetahui punca bunyi berkenaan.
Pemuda itu bernasib baik apabila kereta kecilnya itu tidak terjatuh di atas bumbung taman pertanian tersebut.
Seorang jurucakap polis tempatan berkata, pihaknya akan meneliti rakaman daripada beberapa buah kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di kawasan tersebut untuk mengenal pasti punca sebenar kejadian misteri itu. - Agensi

Polis, CCTV pantau bunga orkid




SEORANG anggota polis melIihat pokok bunga anggerik di sebuah kelab golf di Silverdale, Carforth, Britain.


LANCASTER, England - Pokok bunga anggerik di sebuah padang golf di Britain terpaksa diberi kawalan keselamatan paling ketat apabila ia dijangka mengeluarkan bunga pada bulan ini, lapor sebuah akhbar semalam.
Spesies anggerik The Lady's Slipper berusia 100 tahun itu dikawal di sebuah kelab golf di Silverdale, Carforth di sini dan ia dipantau 24 jam menerusi kamera litar tertutup (CCTV) dan beberapa anggota polis peronda.
Setiap kelopak bunga anggerik itu jika dijual boleh mencecah harga setinggi £5,000 (RM24,027) dan pokok tersebut dianggap sebagai amat bernilai kerana sebahagian besar tumbuhan lain yang berusia 100 tahun sudah pun pupus. - Agensi

Inovasi jenama popular Jepun




KIRI: Salah satu rekaan unik yang menarik perhatian pengunjung.


PERNAHKAH anda melihat radio generasi awal produk Sony Corporation keluaran tahun 1958? Direka oleh Kozo Yamamoto dan dikenali dengan versi Sony TR-160 produk tersebut menjadi rebutan di pasaran ketika itu.
Kejayaan tersebut disusuli oleh Sony dengan menghasilkan televisyen mudah bawa pertama di dunia, Sony TV8-301 sebesar saiz bola sepak. Ia direka oleh Sou Shimada pada tahun 1960.
Selain rekaan, pemikiran pereka dari negara Matahari Terbit itu juga jauh ke hadapan apabila membangunkan periuk nasi elektrik pertamanya pada tahun 1955.
Memandangkan beras merupakan makanan ruji utama penduduknya sama seperti masyarakat lain di kebanyakan negara Asia, periuk elektrik RC-10 keluaran Toshiba pantas memasuki pasaran ketika itu.
KANAN: Koleksi topi keledar keselamatan yang berwarna-warni turut dipamerkan.


Reka cipta merentas masa dan unik itu antara 105 hasil cipta pereka-pereka tersohor Jepun yang dipamerkan pada pameran Japanese Design Today 100 yang sedang berlangsung sehingga akhir bulan ini di Muzium dan Galeri Tuanku Fauziah (MGTF) Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang.
Pameran khas yang julung-julung kali dibawakan khas ke USM oleh penganjur utama iaitu Japan Foundation dengan kerjasama MGTF dan Pusat Pengajian Seni (PPS) USM. Pameran itu menampilkan contoh reka bentuk ciptaan bermula era awal 1950-an hingga kini.
Antara yang menarik untuk dilihat dalam pameran yang bermula sejak April lalu itu ialah reka bentuk produk berjenama popular keluaran Jepun seperti skuter elektrik, komputer riba, televisyen, telefon bimbit dan produk kecantikan.

ATAS: Laci meja mudah alih yang kreatif.


x
Ia termasuk 13 produk awal reka cipta selepas Perang Dunia Kedua iaitu ketika Jepun menuju sebagai sebuah negara maju seperti motosikal Super Cub C100 keluaran Honda, kereta tiga roda Mazda K360 dan kamera lensa tunggal Nikon F ciptaan Yusaku Kamekura.
Pada majlis perasmiannya baru-baru ini, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pembangunan Pelajar, Profesor Omar Osman berkata, pameran seumpama itu memberi peluang kepada masyarakat di negara ini khususnya warga USM melihat dengan lebih dekat ciri-ciri reka bentuk produk Jepun yang kreatif.
Katanya, banyak perkara yang dapat dipelajari melalui pameran koleksi-koleksi tersebut termasuk gambaran terhadap kehidupan, impian dan harapan masyarakat Jepun yang diselitkan dalam produk-produk mereka.

PRODUK jenama Jepun bukan saja kreatif bahkan melambangkan harapan dan impian mereka.


"Rekaan-rekaan yang dipamerkan menampilkan pelbagai keunikan dan ia memberi kesan secara langsung terhadap amalan dan budaya unik masyarakat Jepun," katanya.
Majlis perasmian itu turut dihadiri oleh Pengarah Japan FoundationKuala Lumpur, Akihiko Murata dan Konsulat Jeneral Jepun di Pulau Pinang, Tetsuo Kai.
Omar menambah, pameran tersebut turut menjadi medan untuk memperkukuh hubungan dua hala dengan negara Matahari Terbit itu, sekali gus menyediakan platform untuk USM memperluas jaringannya di peringkat global untuk kepentingan pembangunan ilmu.
"Para pelajar juga perlu mengambil peluang keemasan ini mengenali dan menerapkan nilai-nilai positif yang diilhamkan oleh masyarakat Jepun untuk turut serta mencipta sesuatu yang moden, elegan dan berkualiti untuk masa depan," katanya.

Kit jenazah Dunia Kifayah




JASRI (tengah) dan barisan pengurusan Dunia Kifayah memperkenalkan kit lengkap pengurusan jenazah.


DALAM mengharungi kehidupan seharian kita tidak dapat menduga apa yang akan berlaku pada masa hadapan termasuklah soal kematian.
Kematian akan datang tanpa memberi sebarang amaran sehingga kebiasaannya membuatkan kita tidak bersedia dan sukar mencari barangan pengurusan jenazah pada saat-saat akhir.
Menyedari kepentingan itu, sebuah syarikat bumiputera Dunia Kifayah yang ditubuhkan pada September 2009 membangunkan kit lengkap pengurusan jenazah bertujuan untuk memudahkan umat Islam dalam menguruskan jenazah dengan lebih seragam, tertib dan sistematik.
Pengurus Besar Dunia Kifayah, Jasri Jamil, berkata, pengenalan produk keluaran syarikatnya diharap dapat membantu umat Islam memenuhi keperluan dan penyeragaman pengurusan jenazah sebagai satu tuntutan fardu kifayah.
ANTARA peralatan yang terdapat dalam kit lengkap pengurusan jenazah keluaran Dunia Kifayah.


"Produk ini juga dikeluarkan agar dapat memupuk kesedaran khususnya di kalangan generasi muda. Asalkan kit pengurusan jenazah ini ada sesiapa sahaja berupaya untuk menguruskan jenazah tidak kira di mana mereka berada.
"Melalui produk ini, umat Islam dapat mengelak kelewatan untuk menguruskan jenazah kerana tidak mempunyai bekalan mencukupi apabila berlakunya kematian," katanya.
Kit lengkap pengurusan jenazah yang diperkenalkan Dunia Kifayah mengandungi 20 peralatan utama meliputi peralatan dan bahan asas untuk pengurusan jenazah seorang Islam.
Ujar Jasri, peralatan tersebut merangkumi tiga helai kain kapan, kain kemban, tudung, baju, kain murung (enam set), sarung bantal (empat helai), tali (lima helai), kapas dua gulung, air mawar, akar sintok, putik kapas (15 batang), celak, kapur barus, minyak atar, sabun, serbuk cendana, apron plastik, plastik sampah, sarung tangan getah dan topeng muka.
Katanya, produk itu merupakan kit pengurusan jenazah yang paling lengkap boleh didapati di pasaran. Jasri menegaskan produk kelengkapan itu diperkenalkan bukan semata-mata untuk mengaut keuntungan kerana jika diamati tuntutan fardu kifayah sebelum ini sering dipandang ringan oleh masyarakat Islam walaupun ia perkara wajib.
Katanya, melalui pengalaman sendiri, memang sukar mencari kelengkapan kerana tidak semua kedai menjualnya dan perkara itu merupakan salah satu faktor kit lengkap pengurusan jenazah dibangunkan syarikatnya.

PERALATAN pengurusan jenazah yang lengkap mempercepatkan urusan pengebumian dijalankan. - Gambar hiasan


"Produk kit pengurusan jenazah ini telah dipasarkan sekitar Johor dan kami menyasarkan untuk memperluas lagi pasaran sehingga seluruh negara.
"Kita juga sedang dalam perancangan untuk memasarkan produk ini ke luar negara seperti di Indonesia, Singapura dan Brunei," katanya lagi.
Tanah perkuburan Kifayah
Menyentuh mengenai perancangan jangka pendek, Jasri menambah, syarikatnya sedang dalam proses membangunkan kit kelengkapan jemaah haji dan umrah.
"Kita ingin memudahkan lagi bakal-bakal jemaah haji dan mereka yang ingin mengerjakan umrah," ujarnya.
Dalam pada itu, syarikat Dunia Kifayah juga bercadang untuk mempunyai van jenazah dilengkapi dengan pemandu yang akan membantu menyediakan peralatan memandikan dan pengebumian jenazah.
Jasri menambah, perancangan jangka panjang pula mewujudkan panel pengurus jenazah di setiap negara yang mempunyai rakyat beragama Islam.
"Kita juga bercadang untuk mempunyai tanah perkuburan Kifayah yang diuruskan sepenuhnya oleh Dunia Kifayah. Ia lengkap dengan segala infrastruktur seperti surau, pejabat urusan Kifayah, tapak letak kereta dan khidmat buggy.
AKAR sintok antara peralatan yang tidak mudah dibeli di pasar raya.


"Tanah perkuburan ini nanti akan dikawal 24 jam oleh pengawal keselamatan dan hanya boleh dimasuki oleh ahli keluarga yang berdaftar sahaja. Apabila ia menjadi realiti kelak, kami berharap tanah perkuburan Kifayah akan menjadi tanda aras untuk diikuti oleh pengurusan tanah-tanah perkuburan lain di seluruh negara," ujar Jasri lagi.
Tambahnya, apa yang ingin diketengahkan lebih kepada usaha untuk menjadikan tanah perkuburan sebagai mesra masyarakat dan persekitaran.

Pesawat terbenam 68 tahun di tepi pantai




BEBERAPA pakar sejarah dan penyelam meninjau keadaan bangkai pesawat Lockheed P38 Lightning yang timbul di pesisir pantai Gwynedd di Wales, Britain.


CARDIFF, Wales - Selepas dirahsiakan selama 68 tahun semasa terbenam di pantai Britain dekat sini, sebuah pesawat Amerika Syarikat (AS) era Perang Dunia Kedua akhirnya bakal dipamerkan kepada orang awam, lapor sebuah akhbar semalam.
Badan Antarabangsa Penemuan Pesawat Bersejarah (TIGHAR) akan membawa semula bangkai kapal terbang pejuang Lockheed P38 Lightning milik tentera udara AS yang sebelum ini ditenggelami pasir di pesisir laut Gwynedd.
Pesawat itu terhempas di pantai Wales tersebut pada 1942 ketika menyertai satu penerbangan latihan namun juruterbang, Leftenan Robert Elliott berjaya keluar dari bangkai kapal terbang tentera AS itu tanpa sebarang kecederaan serius.
Menurutnya, pesawat tersebut dipercayai muncul secara tiba-tiba di pantai berkenaan pada 2007 lalu dan akan menyerahkan kepada pihak Muzium British di London untuk dipamerkan kepada umum.
Pesawat itu dengan satu tempat duduk untuk juruterbang itu dibina berukuran panjang 11.5 meter dan lebar sayap 15.9 meter dengan berat bersih tanpa muatan 5.8 tan dan mampu terbang pada kelajuan maksimum 712 kilometer sejam.
Ketua TIGHAR, Ric Gillespie berkata, pesawat itu timbul akibat proses semula jadi ketika air laut surut. - Agensi