Pages

Tuesday, November 22, 2011

Guna pelabuhan seludup syabu



NOOR RASHID menunjukkan sebahagian serbuk syabu tulen yang dirampas daripada lapan lelaki Iran pada sidang akhbar di Bukit Aman, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Sindiket dadah Iran kini dikesan menukar taktik dengan menyeludup bahan itu melalui pelabuhan pula berbanding lapangan terbang sebelum ini bagi mengelirukan pihak berkuasa.

Bagaimanapun, taktik itu gagal ekoran kejayaan pihak polis menangkap dua lelaki Iran di Jalan Kampung Pandan di sini 11 November lalu yang membawa kepada rampasan dadah di Ampang yang dipercayai diseludup melalui Pelabuhan Klang.

Lapan hari kemudian, pihak keselamatan itu menahan enam lagi lelaki Iran di sebuah rumah di Taman D’Alpinia, Puchong pada pukul 2.30 petang dan merampas 124.9 kg syabu.

Bagaimanapun, ahli sindiket yang berusia di antara 29 dan 51 tahun tersebut tidak mempunyai kaitan.

Kesemua dadah itu bernilai RM27 juta dan polis turut merampas wang RM137,400.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, nilai serbuan itu merupakan yang paling tinggi dalam tempoh 11 bulan tahun ini.

Katanya, dalam serbuan pertama polis menemui syabu yang disorokkan di dalam dua bagasi dibawa dua lelaki Iran tersebut.

“Susulan itu, kita menemui 14.2 kg syabu lagi yang disembunyikan di dalam sebuah kontena di Jalan Hulu Klang, Ampang. Dadah itu diletakkan di dalam polyboard sebelum diselit di celah kepingan batu marmar.

“Suspek dipercayai menyeludup dadah tersebut melalui Pelabuhan Klang,” katanya.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

No comments: