Protes Mesir berlarutan

KAHERAH - Sekurang-kurangnya 12 orang terbunuh dalam pertempuran antara pihak berkuasa dan penunjuk perasaan di Mesir, iaitu keganasan terburuk sejak penggulingan bekas Presiden Hosni Mubarak.

Dengan hanya seminggu lagi tinggal sebelum pilihan raya bebas pertama dalam tempoh puluhan tahun diadakan, kekacauan terbaru di Kaherah dan beberapa bandar lain itu menimbulkan kebimbangan mengenai keganasan berterusan di Mesir.

Penunjuk perasaan berkhemah untuk malam ketiga di Dataran Tahrir di Kaherah, iaitu lokasi utama pemberontakan yang berjaya menggulingkan Mubarak, Februari lalu.

Penduduk Mesir akan mengundi bagi membentuk Parlimen baru negara itu, 28 November ini tetapi pilihan raya umum bagi memilih presiden akan hanya diadakan akhir tahun depan atau awal 2013. Namun penunjuk perasaan menuntut peralihan kuasa daripada tentera kepada kerajaan awam dipercepatkan.

Majlis Tertinggi Tentera Mesir yang memerintah negara itu menafikan akan terus berkuasa dan berikrar tidak akan membiarkan keganasan ini mengganggu pemilihan Parlimen.