Pages

Friday, July 22, 2011

Keliling kampung dengan kemaluan diikat batu

DHAKA: Polis Bangladesh semalam menyiasat kes seorang lelaki dipaksa berjalan keliling kampung dengan batu-bata diikat pada kemaluannya.

Tindakan itu didakwa dilakukan sebagai hukuman kerana menculik dan berkahwin dengan kanak-kanak.


Hukuman itu dilaksanakan Sabtu lalu terhadap seorang lelaki berusia 30 tahun oleh majlis tempatan sebuah kampung yang terletak kira-kira 30 kilometer ke selatan Dhaka.

Polis berkata, lelaki itu menculik dan berkahwin secara paksa dengan budak perempuan berumur 12 tahun.


Budak itu kemudian berjaya melarikan diri.


“Ketua kampung dan beberapa penduduk memukul lelaki itu dan memaksanya berjalan dengan batu-bata diikat pada kemaluannya di di tebing sungai dan disaksikan oleh kira-kira 200 orang,” kata pegawai polis, Binoy Krishna kar.

Mahkamah Kampung diiktiraf di Bangladesh tetapi ia hanya boleh menyelesaikan pertikaian mengenai hak milik tanah, pewarisan dan isu kecil lain.

Mereka dilarang mengenakan hukuman fizikal.

Kejadian terbaru itu berlaku seminggu selepas kumpulan hak asasi manusia, Human Rights Watch mengeluarkan kenyataan yang mendedahkan pencabulan hak asasi oleh majlis tempatan yang selalunya berkait dengan fatwa.


Ia menggesa Bangladesh bertindak segera menghalang kes seumpama itu yang didakwa menjadi punca kematian puluhan wanita sejak beberapa tahun lalu. - AFP

myMetro | Keliling kampung dengan kemaluan diikat batu

No comments: