Pages

Friday, July 22, 2011

Gaddafi akan dibenar menetap di Libya: Juppe

PARIS: Menteri Luar Perancis, Alain Juppe semalam berkata, kuasa asing kini bersedia untuk membenarkan Muammar Gaddafi terus menetap di Libya sekiranya beliau meletak jawatan.

Kenyataan itu membayangkan usaha baru kuasa asing untuk mencari penyelesaian diplomatik terhadap perang lima bulan yang sehingga ini gagal untuk menyingkirkan pemimpin Libya itu.


Dalam kenyataannya kepada televisyen Perancis, LIC TV, Juppe berkata duta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sudah diminta untuk mengaturkan pertemuan dengan pihak Gaddafi. “Antara senario yang dijangka ialah beliau boleh kekal di Libya dengan satu syarat, beliau meninggalkan kehidupan politik.

“Gencatan senjata hanya bergantung kepada komitmen jelasnya untuk menyerahkan peranan tentera dan awam secara rasmi,” kata Juppe.


Cadangan untuk membenarkan Gaddafi kekal di Libya selepas meletak jawatan membayangkan kesedaran bahawa adalah sukar, jika tidak mustahil, untuk menyingkirkannya secara paksa atau menerusi pujukan. Sementara itu, Menteri Luar Libya, Abdelati Obeidi yang berada Moscow, menolak serta-merta cadangan itu dengan berkata, perletakan jawatan Gaddafi yang memerintah negara itu sejak 41 tahun lalu tidak boleh dibincangkan. - AFP

myMetro | Gaddafi akan dibenar menetap di Libya: Juppe: "d"

No comments: