Pages

Thursday, November 25, 2010

AS, Korea Selatan berlatih perang di Laut Kuning




2010/11/25

PENDUDUK tempatan dari Pulau Yeonpyeong tiba di Pelabuhan Inchon dengan kapal polis semalam selepas Korea Utara melancarkan serangan kelmarin.
PENDUDUK tempatan dari Pulau Yeonpyeong tiba di Pelabuhan Inchon dengan kapal polis semalam selepas Korea Utara melancarkan serangan kelmarin.
Seoul henti bantuan banjir yang dijanji kepada Korea Utara

SEOUL: Amerika Syarikat dan Korea Selatan semalam mengumumkan keputusan untuk mengadakan latihan tentera laut bersama sementara Washington berikrar berganding bahu dengan Seoul berikutan serangan paling dahsyat oleh Korea Utara sejak beberapa dekad lalu.

Dalam kenyataan bersama pertama mereka berikutan bedilan Pyongyang terhadap sebuah pulau kecil Korea Selatan, kedua-dua Presiden, Barack Obama dan Lee Myung-Bak bersetuju mengadakan latihan ketenteraan bersama dan menaruh harapan agar China dapat mengawal negara sekutunya itu.Korea Selatan, yang membantah berikutan tindakan terhadap orang awam yang tidak boleh bertindak balas itu, berkata ia akan menghentikan bantuan banjir yang dijanji kepada Korea Utara. Ia juga sudah membatalkan rundingan berhubung usaha untuk menyatukan keluarga yang terpisah oleh peperangan Korea.
Pembedilan artileri ke atas pulau Yeonpyeong, berhampiran sempadan dipertikaikan di Laut Kuning, menyebabkan orang awam yang panik melarikan diri dan pasaran saham di seluruh dunia merudum kelmarin.

Ia menimbulkan keraguan mengenai tujuan Korea Utara mengambil tindakan sedemikian, beberapa hari selepas program nuklearnya dihebahkan kepada umum.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan menggesa China supaya menggunakan “pengaruh besarnya terhadap Korea Utara” bagi meredakan ketegangan. 

Satu kenyataan Rumah Putih berkata Obama menghubungi Lee bagi mengisytiharkan pendirian Amerika Syarikat untuk berganding bahu dengan sekutunya, Korea Selatan, yang menempatkan 28,500 anggota tentera AS. 
Kedua-dua pemimpin bersetuju mengadakan ‘latihan ketenteraan bersama dalam beberapa hari akan datang,’ kata kenyataan itu.

Latihan ketenteraan empat hari itu membabitkan kapal laut pembawa pesawat AS bermula Ahad ini di Laut Kuning, kata Pasukan Keselamatan AS di Korea.

Katanya, latihan itu dirancang sebelum ‘serangan artileri’ berkenaan, yang menunjukkan komitmen AS kepada kestabilan serantau dan mengelakkan peperangan. 
Bedilan itu membunuh dua anggota marin Korea Selatan. Mayat dua orang awam dilaporkan ditemui semalam, lapor stesen televisyen YTN. – AFP 

No comments: