Pages

Friday, July 22, 2011

12j warga Somalia hadapi kebuluran

NAIROBI: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam secara rasmi mengisytiharkan kebuluran di dua wilayah di selatan Somalia.

Periystiharan itu dibuat ketika dunia mula bertindak untuk menyelamatkan 12 juta orang yang berdepan dengan masalah itu ekoran kemarau paling buruk di wilayah itu dalam tempoh 60 tahun.


Amerika Syarikat menggesa kumpulan Shebab yang ada hubungan dengan al-Qaeda dan menguasai kawasan berkenaan, membenarkan kemasukan semula kumpulan bantuan yang mereka usir dua tahun lalu.

Dalam pada itu, kumpulan bantuan memberi amaran, ramai yang akan mati jika tindakan dan bantuan segera tidak dilakukan.


Penyelaras kemanusiaan PBB untuk Somalia, Mark Bowden yang mengisytiharkan kebuluran di selatan Bakool dan Hulu Shabelle dilanda kebuluran berkata, pihaknya menganggarkan 3.7 juta penduduk, atau hampir separuh populasi negara yang musnah akibat peperangan itu berdepan dengan krisis makanan.


“Jika kita tidak bertindak sekarang, kebuluran akan merebak ke wilayah selatan Somalia dalam masa dua bulan akibat hasil tuaian tanaman yang buruk dan merebaknya penyakit berjangkit,” katanya kepada wartawan di Kenya.

“Jika kita gagal memberi bantuan serta-merta, puluhan ribu penduduk Somalia akan mati,” katanya.

Somalia yang berdepan dengan konflik demi konflik sejak 20 tahun lalu adalah negara paling teruk terjejas.

Bagaimanapun, sebahagian daripada Kenya, Uganda, Habsyah dan Djibouti juga berdepan dengan masalah itu,” kata Bowden. - AP

myMetro | 12j warga Somalia hadapi kebuluran

No comments: